Medewerkers in Nederland vinden persoonlijke ontwikkeling in hun werk heel belangrijk. Ze willen op professioneel vlak blijven groeien en zichzelf continu verbeteren. Bovendien zijn zij bereid zich extra in te zetten voor hun werkgever. Dat blijkt uit een internationaal medewerkersonderzoek van Effectory.
Iets extra’s bijdragen aan het succes
De stelling ‘Ik doe graag iets extra’s om bij te dragen aan het succes van mijn organisatie’ wordt door Nederlandse medewerkers beoordeeld met een 7,8. Een hoog cijfer, waarmee Nederland aan kop gaat in Europa. Ook Denen en Zweden voelen zich met een score van een 7,5 nauw betrokken bij hun organisatie. In Zuid-Europa is dat wel anders. Medewerkers in Italië, Spanje en Frankrijk beoordelen de stelling met een 6,7. De middenmoot wordt gevormd door België en Engeland (beiden een 7,1) en Duitsland (rapportcijfer 6,9).
Voortdurend verbeteren
Nederlandse medewerkers zetten zich niet alleen in voor de groei van hun organisatie, zij willen zich ook zelf ontwikkelen verbeteren. De Nederlandse medewerkers beoordelen de stelling ‘Ik zet me in om mijzelf voortdurend te verbeteren’ met het rapportcijfer 7,9. In Zweden en Denemarken scoort deze stelling even hoog. Opvallend genoeg beoordelen Duitse medewerkers deze stelling maar liefst een heel punt lager; 6,9! Boven Duitsland staan Frankrijk (7,0), Engeland (7,2) en België (7,3). De Zuid-Europese landen behoren tot de middenmoot, Spanje behaalt een 7,4 en Italië een 7,5.
Streepje voor
Effectory geeft als belangrijke reden van deze medewerkerstevredenheid en de daaruit voortvloeiende betrokkenheid de actieve rol van HR aan. Voldoende aandacht voor de medewerker, dialoog tussen leidinggevende en ondergeschikten, relatief platte hiërarchieën en transparantie van verwachtingen en verantwoordelijkheden zorgen ervoor dat medewerkers bereid zijn zich optimaal in te zetten voor hun werkgever. Werkgevers plukken hier uiteindelijk de vruchten van.
Het onderzoek
Aan het internationale medewerkersonderzoek de Global Employee Engagement Index(TM) werkten ruim 11.000 medewerkers uit 35 landen mee. De index is gecreëerd om inzichten in de wereldwijde werkbeleving te krijgen. Op de website is het mogelijk om 35 landen te benchmarken op verschillende thema’s van werkbeleving. De respondenten hebben hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s, leidinggevenden, beloning, ontwikkelingsmogelijkheden en meer beoordeeld op een 10-puntsschaal.