Gem. leestijd 2 min  1085x gelezen

Nederlandse start-up komt met allereerste chatbot voor onboarding

Nederlandse start-up komt met allereerste chatbot voor onboarding

De Nederlandse HR-start-up Talmundo heeft naar eigen zeggen de allereerste chatbot ontwikkeld die onboarding soepeler moet laten verlopen.

Met de onboarding chatbot kunnen organisaties sneller op vragen van hun nieuwe medewerkers antwoorden. De chatbot-app leert die antwoorden op basis van machine learning en artificiële intelligentie. De bètaversie wordt momenteel getest door een aantal klanten. Begin 2018 moet de chatbot beschikbaar zijn voor iedereen, zegt het in 2012 opgerichte Talmundo.

talmundo stijn de groefData eenvoudig uitbreiden

Voor bedrijven die voorzichtig van AI willen proeven zijn chatbots een eenvoudige manier om de dataset die HR ter beschikking heeft verder uit te breiden, stelt de Belgische ceo (en mede-oprichter) Stijn De Groef. ‘De technologie achter de artificiële intelligentie is al geavanceerd, maar toch is de gebruikersinterface heel eenvoudig.’

Is er een dresscode?

Als nieuwe medewerkers vragen hebben over de organisatie weten ze vaak niet bij wie ze terechtkunnen, of ze durven gewoonweg niemand aan te spreken. Is er een dresscode? Wat omvat mijn professioneel telefoonabonnement? Hoe kan ik mijn kosten declareren? Zonder eenvoudig aanspreekpunt om zulke vragen te beantwoorden kan een medewerker hier soms lang mee blijven zitten. Tot het heel dringend wordt, of tot het te laat is.

‘Als organisatie ontdek je zo wat je nieuwe medewerkers écht willen weten’

Óf te veel, óf te weinig

Eva Baeten, head of key accounts bij Talmundo: ‘In de afgelopen jaren hebben we gezien hoe klanten soms worstelen om duidelijke FAQ’s op te stellen voor hun nieuwkomers. Als je té veel informatie wilt geven, wordt de gebruikersinterface omslachtig en onpraktisch. Maar te weinig is natuurlijk ook niet goed. Integreer deze informatie daarom in een smart bot en de interactie wordt meteen veel natuurlijker. Bovendien ontdek je zo als organisatie wat je nieuwe medewerkers écht willen weten.’

Chatbots maken HR menselijker

Bijkomend voordeel van HR-bots is, zo zegt Talmundo, dat ze bedrijven kunnen helpen de inefficiëntie tegen te gaan die we vaak associëren met grote organisaties. ‘Chatbots zorgen ervoor dat de HR-mensen weer meer tijd hebben om te doen wat ze het beste kunnen: focussen op de menselijke kant van personeelszaken.’

‘Chatbots zorgen ervoor dat de HR-mensen weer tijd hebben om te doen wat ze het beste kunnen’

Vragen van medewerkers beantwoorden is voortaan ook geen giswerk meer, aldus Sander Stevens, coo en head of product bij Talmundo. ‘In plaats van vragen te beantwoorden waarvan HR dénkt dat nieuwe medewerkers ze zullen stellen of content te ontwikkelen die zíj belangrijk vinden, kunnen ze voortaan de informatie geven waar nieuwkomers écht om vragen.’

Zeker niet alleen Talmundo

Het Nederlandse Talmundo is zeker niet de enige die potentie ziet in chatbots voor recruitment-toepassingen. Het nieuws van hun onboarding-applicatie komt toevallig vrijwel tegelijkertijd met het nieuws van een nieuwe miljoeneninvestering voor Mya, een van de oudere en al bekendere chatbots voor sollicitanten. In 2018 komt die chatbot ook naar de ‘grootste markten’ in Europa, zo maakte het bedrijf erachter bekend.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners