Nederlanders brengen minder tijd door op een aantal grote sociale media als Windows Live, Youtube en LinkedIn blijkt uit cijfers van Comscore. Zo surften Nederlanders in de maand mei ruim 16 procent minder lang op videowebsite Youtube. Het aantal surfminuten op Hyves, Facebook en Twitter groeide wel.
Windows Live verloor 12% van het aantal gespendeerde minuten op haar site en LinkedIn 9,5%. Het aantal gespendeerde minuten op Hyves nam toe met 9% en Facebook met 11%.
Unieke bezoekers groeit
Wat betreft het aantal unieke bezoekers dat elke dag de website bezoekt doen veel sociale media het beter. Toch is ook hier de groei beperkt. Twitter is een positieve uitzondering en zag het dagelijkse bezoek met ruim 10 procent toenemen. Facebook trok in mei ruim 5 procent meer bezoekers. Youtube moet het doen met een stijging van 1,7 procent. Opvallend is dat Hyves (-1,8 procent), Windows Live (-6 procent) en LinkedIn (-18,1 procent) het aantal unieke bezoekers zagen afnemen.
Hyves en Facebook vullen elkaar aan
Toch is Hyves positief over de cijfers: Hyves en Facebook lijken vooralsnog complementair, beide diensten blijven groeien in gebruik wanneer wordt gekeken naar het totale unieke bezoek in de maand mei. Dit bezoek groeide bij alle websites behalve bij LinkedIn. Hyves kwam uit op een stijging van 1,6% en het aantal unieke bezoekers voor Facebook steeg met 2,8%. Twitter voert in dit geval de lijst aan met een stijging van bijna 15%. Het totale aantal pageviews op Hyves.nl steeg in mei met ruim 1,2%. Facebook boekte een winst van bijna 6%.
Bron: Comscore via NU.nl