Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers (55%) mag van hun werkgever vrijelijk sociale netwerksites bezoeken. 30% staat het gebruik van sociale netwerken toe onder voorwaarden. Dat is meer dan bij onze ooster- en zuiderburen blijkt uit onderzoek onder meer dan drieduizend managers.
In Duitsland mag 44 procent van de werknemers actief zijn op sociale netwerken en in België slechts 38 procent. Opvallend resultaat uit het onderzoek van Accounttemps is dat ondanks die vrijheid Nederlandse werknemers relatief weinig gebruik maken van de netwerksites. Elf procent is dagelijks actief op een sociale netwerksite, 41% gebruikt het netwerk twee tot drie keer in de week en 48% slechts één keer in de maand of helemaal niet. De Duitsers en Belgen die actief zijn op sociale netwerken zijn vaker dagelijks online te vinden: 25 procent van de Duitsers en 20 procent van de Belgen zit dagelijks op sociale netwerken zoals LinkedIn. Uit eerder onderzoek van Multiscope bleek al dat de gemiddelde Nederlander slechts 7 uur per maand op een sociaal netwerk zit.
Vrienden met de baas
Nederlandse professionals hebben er niet veel moeite mee om vrienden te zijn met de manager op een sociaal netwerk. Ook zien Nederlanders over het algemeen meer voordelen in een profiel op een sociale of professionele netwerksite dan werknemers in buurlanden. Slechts 18 procent ziet hier geen enkel voordeel in, tegenover 45 procent van de Belgen.
Kandidaten screenen
Bijna driekwart van de Nederlandse managers die mensen moeten aannemen bekijkt het online profiel van de kandidaat, dat is iets minder dan Duitse managers. In België doet slechts 42 procent van de managers dat. Verder ziet 20% van de Nederlandse werkgevers sociale netwerken als een recruitmenttool.
Bron: Accountemps