De gemiddelde Nederlander zit slechts 7 uur per maand op een online sociaal netwerk. Ondanks de hoge naamsbekendheid van onder meer Hyves (90%), Youtube (87%) en Twitter (76%) vertaalt dit zich niet door in het gebruik ervan is de conclusie van Multiscope uit onderzoek dat ze heeft gedaan.
Bekend
Gemiddeld gebruikt de Nederlander 1,8 social media websites naast elkaar volgens Multiscope. Slechts 3% kent geen enkele sociale media website, 11% geeft aan van geen enkele sociale media website lid te zijn of een profiel te hebben, 17% zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben.
Hyves en Youtube
Hyves en Youtube zijn samen goed voor 70% van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76% van de internet populatie. Wanneer we de huidige gebruikers vragen naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33%) gevolgd door Twitter (+26%). Het verschil tussen ‘kijken’ en lidmaatschap is het grootst bij Youtube. Dit komt waarschijnlijk omdat Youtube meer een consumptie- in plaats van een participatie platform is. Daarnaast zouden gebruikers drempels kunnen ervaren bij het zelf publiceren van video.
Sociaal contact belangrijkste reden
De voornaamste reden om social media te gebruiken is om contact te onderhouden met vrienden en familie (74%), als aangenaam tijdverdrijf (45%) en het delen van een hobby of interesse (24%). Daarnaast geeft 15% aan het te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten. Uit het onderzoek blijkt niet dat sociale media een grote rol spelen als het gaat om oriëntatie naar een baan. Bij navraag door Werf& blijkt dit niet gemeten te zijn door Multiscope.
Uit eerder onderzoek van Intelligence Group blijkt dat ongeveer een op de zeven respondenten het liefst gebruik maakt van social networks om contact met werkgevers te leggen of om gevonden te worden door werkgevers. Dit medium wordt zelfs geprefereerd boven een open dag of carrièrebeurs om in contact te komen met werkgevers.
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 14.686 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het veldwerk is uitgevoerd in maart 2010. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.
Bronnen: Multiscope | Intelligence Group