Gem. leestijd 2 min  4321x gelezen

‘Nederland loopt flink achter met mobiel recruitment’

‘Nederland loopt flink achter met mobiel recruitment’

Nederlandse bedrijven lopen flink achter met hun recruitment via smartphones en tablets. Dat komt vooral omdat we onze sollicitanten niet vragen waar ze de vacature gevonden hebben.

Slechts 16% van de organisaties in ons land heeft een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite, terwijl ruim de helft (55%) de eigen carrièresite gebruikt voor hun recruitment.

Meeste grote

De bedrijven die bezig zijn met mobiel recruitment zijn vrijwel allemaal groter dan 150 werknemers. Van de kleine organisaties doet 66% helemaal niets aan mobile recruitment en zij hebben dit onderwerp ook niet op de agenda staan. Van alle bedrijven kijkt 18% momenteel wél naar de mogelijkheden om mobiel beter te incorporeren in het recruitmentproces.

Zoeken via mobiel

Dat blijkt uit onderzoek van online-marktonderzoeksbureau Multiscope voor vacaturesite Indeed. In totaal werden in juni 766 Nederlandse en Belgische HR-(mede)beslissers in verschillende sectoren ondervraagd. Uit eerder onderzoek van Indeed bleek al dat 61 procent van de werkzoekenden via mobiele devices een baan zoekt.

Mobiele mismatch

Volgens Indeed lopen bedrijven talent mis doordat ze zo weinig op mobiel doen. Vooral millennials zou je juist via mobiele apparaten moeten aantrekken, aldus de vacaturesite, die stelt dat er sprake is van een ‘mobiele mismatch‘.

Gat dichten

‘Zo’n 30 procent van de Nederlandse organisaties ziet er simpelweg niet de toegevoegde waarde van in’, zegt Sander Poos, algemeen directeur Indeed Benelux. ‘En dat terwijl 55 procent van al het verkeer naar het Indeed-platform afkomstig is van mobile devices. Bedrijven moeten nu het gat tussen vraag en aanbod dichten en investeren in mobiel recruitment, voordat het gat nog groter wordt.’

We lopen achter op de Belgen

Volgens het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven zelfs achterlopen op hun Belgische collega’s. In België heeft 28 procent van de werkgevers een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite en bekijkt bijna een derde de mogelijkheden voor mobiel recruitment.

En hoe komt dat allemaal? We vrágen het niet

Een belangrijke oorzaak van het probleem is volgens Indeed dat we nauwelijks vragen waar een sollicitant vandaan komt. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 28 procent van de Nederlandse bedrijven tijdens het eerste contact aan sollicitanten vraagt waar ze de vacature gevonden hebben, en 4 van de 10 bedrijven registreren tijdens het sollicitatieproces  op geen enkele manier waar sollicitanten hun vacature gevonden hebben. En van de bedrijven die wél mobiel recruitment hebben ingezet, registreert 40 procent de data nog steeds handmatig, terwijl slechts 26 procent dat heeft geautomatiseerd.

Goede sollicitaties

Uit ander onderzoek van Indeed blijkt dat werkgevers die mobiel recruitment goed inzetten, twee keer zo veel kwalitatief goede sollicitaties ontvangen als werkgevers die alleen sollicitaties via een desktop toelaten. ‘Bedrijven moeten technologie inschakelen om sollicitanten en hun openstaande vacatures beter op elkaar af te stemmen’, concludeert Poos dan ook. ‘Wie sollicitanten behandelt als potentiële leads, heeft een streepje voor in de war for talent.’

Foto boven via Flickr.com

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners