Het Groenlose technologiebedrijf Nedap zet op zijn nieuwe vacaturesite niet meer de vacatures centraal, maar de ervaringen van medewerkers.
‘We hebben gekozen voor een compleet andere aanpak’, zegt Ilse Peters, medewerker Marketing & Employer Branding. ‘We kiezen voor blogs van medewerkers die vertellen hoe het is om bij Nedap te werken. We vinden onze cultuur en onze ‘hoe’ namelijk belangrijker dan de ‘wat’.’
#1. Waarom is voor deze aanpak gekozen?
‘Medewerkers zijn voor Nedap de belangrijkste stakeholders. We geloven erin dat als we de slimste mensen binnenhalen, we met elkaar gave dingen kunnen maken om markten in beweging te brengen. Dat dat niet slechts een marketingpraatje is bewijst onder andere onze organisatiestructuur, met slechts twee managementlagen op 750 medewerkers. Alle medewerkers hebben zeer veel eigen verantwoordelijkheid. Iedereen bij Nedap is gedreven om markten in beweging te brengen met technologie die ertoe doet.
Op onze ‘werkenbij’-site vinden we het daarom belangrijk te laten zien hoe we werken. Het verhaal achter onze producten en onze mensen zeg maar. Wat we letterlijk doen is uitgebreid te lezen op onze corporate site. Maar we geloven erin dat we met verhalen en ervaringen van de medewerkers zelf de juiste groep potentiële medewerkers kunnen triggeren.’
#2. Hebben jullie de site zelf ontwikkeld?
‘Samen met Eden Spiekermann in Amsterdam hebben we ‘customer journeys’ geschreven voor de verschillende doelgroepen van deze site, zodat we één platform konden creëren waar alle doelgroepen (technische studenten, bedrijfskundigen, tweede-carrière-stappers) zich thuis voelen en waar wij al onze activiteiten en verhalen kwijt kunnen. Voorheen waren al die elementen verdeeld over een ‘standaard’ vacaturesite, onze corporate site en nog enkele subsites. Nu hebben we alles gebundeld.’
#3. Komt er nog een verdere campagne?
‘Onder het motto ‘Life at Nedap’ komt er enkel deze website., waar we tweewekelijks een blog van een medewerker publiceren, en waar we dus ook onze andere activiteiten kunnen belichten zoals ons partnership met Lowlands of de Nedap Masterclass die we jaarlijks organiseren. Als onderdeel van deze site gaan we wel regelmatig nieuwsbrieven uitsturen (bezoekers van de site kunnen zich daarvoor aanmelden) met de nieuwste blogs, de aankomende events waar ze Nedap kunnen tegenkomen en uiteraard wel met de nieuwste vacatures. Maar dus niet zo dat het daar in de eerste plaats om draait. Het gaat bij deze site om verhalen over de gave dingen die we bij Nedap met elkaar doen en die daarmee onze cultuur weerspiegelen en onze geschiedenis vormen. We vinden dat we daar trots op mogen zijn en dus aan de wereld mogen laten zien.’