Gem. leestijd 2 min  506x gelezen

Na selectie, nu ook: werving aan de poort (bij de PI in Vught)

‘Selectie aan de poort’ is een bekende uitdrukking. Maar nu is er ook ‘werving aan de poort’. Bij DJI willen ze op deze manier namelijk laten zien dat er meer achter de iconische blauwe deur van de PI in Vught zit.

Na selectie, nu ook: werving aan de poort (bij de PI in Vught)

Soms is een opvallende campagne voeren gewoon dichtbij huis mogelijk. Zoals de Penitentiaire Inrichting (PI) in Vught laat zien, door voor het eerst in de eigen geschiedenis stickers op de poort te plakken, en zo alle voorbijgangers erop opmerkzaam te maken dat je hier ook aan het werk kunt. ‘Eigenlijk iedereen die voorbij komt, kijkt altijd naar de poort’, vertelt communicatieadviseur Jorie Post. ‘Aandacht verzekerd dus!’

‘De blauwe poort is ongetwijfeld het meest zichtbare icoon van de inrichting in Vught.’

De blauwe poort is ongetwijfeld ‘het meest zichtbare icoon’ van de inrichting, zegt ze. ‘Het is niet alleen de plek waar gedetineerden binnenkomen – en na hun detentie weer naar buiten gaan, het is ook de plek waar bezoekers, personeel, ambtelijk bezoek zoals advocaten, ketenpartners en toeleveranciers de inrichting binnentreden. Ook voor de pers is het gebied voor de blauwe poort bekend terrein. Menig nieuwsitem wordt hier gefilmd, met de opvallende blauwe poort als achtergrond.’ En dan helpt het volgens haar als die camera’s meteen filmen dat je hier ook prima kunt werken.

Er zit meer achter

De stickers op de poort sluiten aan bij de ‘Er zit meer achter‘-campagne van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). De aanpak van die campagne is zowel landelijk als lokaal, per PI. ‘We laten de breedte van het werk zien, rekenen af met vooroordelen en kantelen het beeld naar positief. ‘Er zit meer achter’ is een zin met een creatieve knipoog. Opvallend, menselijk en onmiskenbaar verbonden aan DJI en haar inrichtingen. We kunnen de regel op veel verschillende manieren inzetten: verschillende doelgroepen, functies en dus ook bij lokale inrichtingen zoals die in Vught.’

‘We adverteren ook op de LED-boarding tijdens alle thuiswedstrijden van RKC Waalwijk.’

De letters op de poort zijn dus onderdeel van de veel bredere landelijke wervingscampagne. ‘Deze voeren we doorlopend online en op radio voor onze inrichting en vele andere in Nederland’, aldus Post. ‘Daarnaast zoeken we kandidaten via sourcing, en zijn we natuurlijk aanwezig op jobboards, presenteren we PI Vught tijdens wervingsevenementen, openen we onze poort voor wervingsavonden en adverteren we tijdens alle thuiswedstrijden op de LED-boarding van RKC Waalwijk.’

Een echte primeur

DJI wil met de campagne vooral in contact komen met kandidaten die interesse hebben om er te komen werken als bijvoorbeeld complexbeveiliger, forensisch therapeutisch medewerker of penitentiair inrichtingswerker. De recent aangebrachte boodschap op de poort is ‘een echte primeur’, aldus Post. Maar heeft het wel zin, zo’n campagne op je eigen deur? Zeker wel, denkt ze. ‘Er is hier veel aanloop in de straat door bezoekers van de inrichting, bezoekers van onze buren Kamp Vught en ook loopt er een populair fietspad voor de inrichting langs.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners