Monsterboard.nl is nog steeds de grootste oriëntatiesite, maar Google nadert met rasse schreden de top 3. De sites gerelateerd aan de overheid hebben sterk positie verloren en job aggregators mengen zich nadrukkelijker in de strijd als oriëntatiesites voor werkzoekenden blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.
Dit blijkt uit de half jaar analyses van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat 7.663 personen heeft ondervraagd tussen januari en juli 2010, representatief voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking.
Monsterboard blijft de belangrijkste site in de oriëntatie op een baan
In de top 10 van internetsites ter oriëntatie op een (nieuwe) baan, zien we dat Monsterboard haar nummer één positie handhaaft. Nationalevacaturebank, die dit jaar haar 10 jarige bestaan groots vierde, wint terrein net als werk.nl. Het verschil met de nummer één wordt kleiner, maar is nog steeds aanzienlijk. De grootste groeier in de top 10 is Google. Zij zet haar opmars in 2010 stevig voort. Bij de analyse van de top 10 valt verder op dat vacature.nl, een betaalde vacaturesite gelieerd aan de reïntegratiesector, een nieuwkomer is in de top 10. Dit is ten koste gegaan van werkenbijdeoverheid.nl die haar plek in de top 10 is kwijtgeraakt en nu op plaats nummer 13 terecht komt (zie top 25). Verder valt op dat, op Stepstone na, alle top 10 spelers aan belang gegroeid zijn.
Welke internetsite(s) zou u gebruiken/gebruikt u om een baan te zoeken? | 2010 | 2009 | Groei (index) | |
monsterboard.nl | 16,84% | 1 | 1 | 101 |
nationalevacaturebank.nl | 11,52% | 2 | 2 | 119 |
werk.nl | 8,95% | 3 | 3 | 118 |
google.nl | 5,65% | 4 | 5 | 166 |
jobtrack.nl | 4,55% | 5 | 4 | 101 |
intermediair.nl | 3,18% | 6 | 6 | 118 |
vacaturekrant.nl | 1,86% | 7 | 8 | 149 |
vacature.nl | 1,30% | 8 | – | – |
stepstone.nl | 1,23% | 9 | 7 | 91 |
vkbanen.nl | 1,14% | 10 | 9 | 105 |
Landschap oriëntatiesites aan het veranderen
Naast de traditionele vacaturesites, nichevacaturesites en sites van uitzendbureaus, zijn search engines (Google op plek 4), job aggregators (vacature.nl (8), jobrapido.nl (14), banen.nl (15), uitzendbureau.nl (18), job.nl (19)), Social Media (LinkedIn op plek 16) een plek aan het veroveren in de gunst om de baanzoeker. Opmerkelijk is verder de plek van het uwv.nl op de 11de plaats die sterk is gestegen (25ste plek in 2009). Deze site heeft vooral veel aanvullende informatie dat relevant is in de oriëntatie. Alle nieuwe(re) partijen maken een groei door en verdringen steeds vaker de kleinere nichevacaturesites. Kwantiteit van het aanbod wint het in dit geval van de kwaliteit van het aanbod.
Bron: Intelligence Group