Passieve kandidaten bereiken is lastig voor jobboards. Monsterboard wil het probleem nu met Programmatic Advertising te lijf.
Het is hét grote probleem voor jobboards oude stijl: ze bereiken wel de actief werkzoekende, die er rondkijkt om een (nieuwe) baan te vinden, maar niet de latent of passief werkzoekende. De werknemer die op zich prima zit bij zijn huidige werkgever struint niet zo snel allerlei jobboards af, alhoewel hij of zij best verleid kan worden toch eens ergens anders een kijkje te nemen.
Employer Branding Solution
Good old Monsterboard denkt nu een oplossing voor het probleem gevonden te hebben. Deze week introduceert de carrièresite een zogeheten ‘Employer Branding Solution’. Met dit product kunnen bedrijven hun werkgeversmerk breder onder de aandacht te brengen dan alleen bij bezoekers van hun site.
Rijke profielpagina’s
Het idee is dat bedrijven op Monsterboard eerst een bedrijfsprofielpagina krijgen, en een zogenoemd ‘branded template’ voor alle vacatures. Bedrijven kunnen hier ook foto’s, bedrijfsvideo’s, testimonials van medewerkers en updates van social media plaatsen. Dankzij programmatic advertising wordt de profielpagina vervolgens onder de aandacht gebracht van de potentiële kandidaten. Daarmee kunnen werkgevers ook passieve werkzoekenden bereiken, ook op plekken waar ze niet direct naar een (andere) baan zoeken.
Millennials beter bereiken
Met het nieuwe product denkt Monsterboard dat bedrijven vooral de zogeheten millennials veel beter kunnen aanspreken. Deze groep, tussen de 18 en 35 jaar oud, wil veel meer zien dan alleen een vacature, stelt de (van oudsher) vacaturesite. ‘Millennials doen uitgebreid onderzoek naar de werkgever achter een vacature. Voordat ze solliciteren willen ze meer te weten komen over een bedrijf, de bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden’, aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.
Twee keer zoveel kans op reacties
Zandonà: ‘Recruiters die hun werkgeversmerk goed kunnen positioneren, hebben twee keer zoveel kans om reacties te ontvangen van de kandidaten die zij benaderen. Ook blijkt uit onderzoek dat bedrijven met een sterk werkgeversmerk de kosten om iemand aan te nemen wel met de helft kunnen terugbrengen.’
‘Recruiters die hun werkgeversmerk goed kunnen positioneren, hebben twee keer zoveel kans op reacties’
Intelligente technologie
Zandonà erkent dat zowel een rijke employer branding-pagina als programmatic advertising niet bepaald nieuw zijn de markt. ‘Maar juist de combinatie van beide maakt het interessant. Door intelligente technologie krijgen alleen mensen voor wie het echt relevant is de bedrijfscontent te zien. Zo bereik je ook passieve werkzoekenden, waar ze zich online ook bevinden.’