Monster en CareerBuilder samen verder: wat zegt dat over de markt voor jobboards?

Een kleine 15 jaar geleden kon het niet op en vochten ze elkaar nog de tent uit met Super Bowl-spotjes. Nu besluiten Monster en CareerBuilder – of wat daarvan over is – om samen verder te gaan. Wat zegt dat over de markt voor de generieke jobboards?

Peter Boerman Op 09 juli 2024
Gem. leestijd 3 min 431x gelezen
Deel dit artikel:
Monster en CareerBuilder samen verder: wat zegt dat over de markt voor jobboards?

Het was een bericht dat je je nu eigenlijk niet meer kunt voorstellen. Toch was het in 2009 nog de gewoonste zaak van de wereld. De twee grootste jobboards van de wereld besloten toen de strijd met elkaar aan te gaan op het grootste reclamepodium ter wereld – de Super Bowl. ‘Het is onze taak om altijd ervoor te zorgen dat we genoeg verkeer hebben om naar de banen van onze werkgevers te leiden’, zei Richard Castellini, CMO van CareerBuilder, destijds nog optimistisch. Beide sites hadden toen nog net ‘enkele honderden miljoenen dollars’ in hun dienstverlening geïnvesteerd.

CareerBuilder en Monster stonden vorig jaar op plek 21 en 20 van de wereldwijde online vacaturemarkt.

Kom daar nu nog eens om. Randstad maakte in 2016 nog wereldnieuws toen het Monster Worldwide overkocht voor 429 miljoen dollar (omgerekend destijds zo’n 387 miljoen euro). Maar sindsdien moest het eigenlijk steeds weer op die investering afschrijven. Voor een meerderheidsbelang CareerBuilder werd in 2017 nog een bedrag van zo’n 500 miljoen dollar neergelegd. Ook hier zal investeerder Apollo Funds tot nog toe niet veel plezier van gehad hebben: ondanks groeiende bereikcijfers was het bedrijf vorig jaar afgezakt tot plek 21 in de wereldwijde online job advertising-markt, nog achter Monster, dat op plek 20 is terug te vinden.

Best-in-class

In die zin is het niet gek dat de twee nu samen verder willen gaan (in een joint-venture). Ze doen ongeveer hetzelfde, en kunnen samen net iets meer bereik en schaalgrootte aan hun klanten aanbieden. Ook denken de beide bedrijven samen beter te kunnen reageren op markttrends. En dus is het ook niet vreemd dat de twee topmannen trots ronken over de mogelijkheden die het samengaan biedt. ‘Een strategische zet die waarde creëert voor alle stakeholders’, noemt CareerBuilder-CEO Jeff Furman het. En zijn Monster-collega Scott Gutz heeft het over 2 ‘vertrouwde merken en best-in-class solutions‘ die nu samenkomen.

Een samengaan als dit zou in 2009 nog onmogelijk – of in elk geval: onbetaalbaar – zijn geweest.

Ben je wat cynischer, dan zie je vrij snel dat het samengaan niet bepaald liefde op het eerste gezicht is, en het een zet is die eerder voortkomt uit zwakte dan uit kracht. Beide bedrijven bestaan al ruim een kwart eeuw, maar hadden het de laatste jaren heel moeilijk, en besluiten nu de resten samen te voegen, in de hoop er nog uit te halen wat erin zit. Wie weet komt er straks één merk uit naar voren (toch jobs.com?), of proberen ze elkaar technologisch nog wat te versterken, dat moet allemaal nog blijken. Maar laat in elk geval duidelijk zijn dat een samengaan als dit in 2009 nog onmogelijk – of in elk geval: onbetaalbaar – zou zijn geweest.

Wat zegt deze teloorgang?

Het is misschien verleidelijk om te denken dat het samengaan (en de daaraan voorafgaande teloorgang) van deze twee oude grootheden ook iets zegt over de markt van online jobboards in het algemeen. Zou de online vacature z’n beste tijd gehad hebben, nu andere vormen van kandidaten vinden in opkomst zijn? Maar dat zou te snel geconcludeerd zijn. De online recruitmentmarkt wordt nog altijd een flinke groei voorspeld, en uit onderzoek van Intelligence Group bleek vorig jaar bijvoorbeeld nog dat zo’n 50% van alle sollicitaties rechtstreeks van een niche of generieke vacaturesite komt. Geen enkele bron komt daar bij in de buurt.

Zo’n 50% van alle sollicitaties komt van een niche of generieke vacaturesite. Geen enkele bron komt daar bij in de buurt.

Vorig jaar groeide de waarde van de wereldwijde online vacaturemarkt doodleuk met 16%, naar een totaal van ruim 36 miljard dollar. Nederland alleen al telt nog altijd rond de 2.500 jobboards (!). Het is dus meer dat Monster en CareerBuilder het afgelopen decennium hun first mover-voordeel zijn kwijtgeraakt door toegenomen concurrentie dan dat hun basisproduct – online vacatures – niet meer gewild zou zijn. Daar lijken we op de arbeidsmarkt in elk geval voorlopig nog zeker niet zonder te kunnen.

Kijk ook wat Chad & Cheese over de joint-venture te zeggen hebben (vanaf minuut 18):

Foto boven: de ‘Monster Wall’ in Amsterdam

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners