Het is weer Internationale Vrouwendag, en dat betekent: volop aandacht voor vrouwen op de arbeidsmarkt. En dat gebeurt soms ook op plekken waar je het niet verwacht. Of misschien: júist op plekken waar je het misschien niet zou verwachten. Zoals bij het Rotterdamse Möller Autoschade, dat juist vandaag een ‘inspiratiecampagne‘ start om te laten zien dat ook vrouwen zeker welkom zijn in deze van oudsher door mannen gedomineerde technische branche.
‘De autoschade-branche heeft last van een imagoprobleem.’
‘De autoschadebranche heeft last van een imagoprobleem’, aldus Jolique Möller, zelf High Tech Collision Repair en MT-lid bij het bedrijf, en dochter van naamgever en oprichter Alfred Möller. ‘Te veel mensen hebben vaak nog een verkeerd beeld van het werk in de technische branche. Zo wordt gedacht dat het werk alleen voor mannen is en dat een techneut onder zware of vieze werkomstandigheden moet presteren.’
Maar de tijden zijn aan het veranderen, aldus Möller. Inmiddels is bij het Rotterdamse autoschade-bedrijf 17,5% van alle medewerkers vrouw. In de hele branche schijnt het zo’n 15% te zijn. Nog niet bepaald een gelijke vertegenwoordiging dus, en daarmee ook reden voor de inspiratiecampagne, waar ook moeder Magchelina voor wordt ingezet.
Niet alleen kantoorwerk
Met deze campagne hoopt Möller Autoschade een grote groep vrouwen te inspireren, aldus Jolique. ‘Door de veranderende autobranche worden er nieuwe banen gecreëerd en zijn vrouwen harder nodig dan ooit. Nog steeds denken mensen dat vrouwen in de autoschadebranche alleen maar op kantoor werken. Maar niks is minder waar. Ook beroepen als autoschadespecialist of autospuiter zijn voor vrouwen weggelegd. Vrouwen hebben oog voor detail en werken over het algemeen veel secuurder dan mannen.’
‘Vrouwen kunnen net zo goed technisch werk doen, mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.’
Bij Möller Autoschade werken in totaal zo’n 125 mensen, verdeeld over 6 vestigingen in de Rotterdamse regio. Het bedrijf vroeg onlangs zijn vrouwelijke collega’s waarom ze voor deze branche hadden gekozen. Veelal gaven aan dat de branche goede arbeidsvoorwaarden, genoeg uitdaging en doorgroeimogelijkheden biedt. Het werken met mannen ervaren ze over het algemeen ook als prettig, ‘door de duidelijke communicatie over en weer’, aldus Jolique. ‘De conclusie werd al snel duidelijk: er is geen verschil tussen mannen- of vrouwenwerk. Vrouwen kunnen net zo goed technisch werk doen, want mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.’
Ladies Night
Het bedrijf zet zich overigens al langer in om meer vrouwen te interesseren voor een baan in de autoschade, en organiseert het voor de vrouwen ook aparte evenementen. Zo werd eind oktober vorig jaar nog een Ladies Night gehouden, waar de gasten werden ontvangen met een roze gin-tonic tussen de Porsches.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.