Recruitment is voor elke organisatie van strategisch belang, zegt Modiara Kamps. En dat zouden recruiters zich best wat meer mogen realiseren. Op TA-Live wil ze laten zien hoe je dat idee praktisch handen en voeten geeft.
Recruiters die pas in actie komen zodra er een vacature ontstaat? En die dan eerst die vacature uitzetten bij een werving- en selectiebureau, om er dan na een paar weken achter te komen dat het niet de gewenste kandidaten oplevert? Het komt nog steeds vaak voor, maar het is Modiara Kamps (foto) een gruwel.
‘Veel organisaties zijn niet goed bezig met forecasten. En recruitment wordt ook nog te vaak gezien als kostenpost’, zegt ze. ‘Maar businesswise hebben organisaties gewoon pijn als vacatures te lang openstaan. Het is aan recruiters om die pijn duidelijk te maken, ook als je nauwelijks budget hebt. Dan kun je dat ook omdraaien, en aangeven wat het kost als het te lang duurt om iemand te vinden.’
Hands-on strategisch recruitment
Kamps is zelf global manager employer branding bij BrandLoyalty en Icemobile. Ze heeft ook nog een eigen consultancy-bedrijf, en schrijft regelmatig over de toekomst van HR. Op Talent Acquisition Live, op 20 september in Amsterdam, zal ze spreken over een hands-on aanpak van strategisch recruitment en de technologie die je daarbij kunt inzetten.
‘Chatbots? Leuk, maar hoe doe ik dat dan? Ik wil het juist heel concreet maken’
‘Ik kom veel op congressen en events. Daar hoor ik dan veel over de nieuwste technologie. Maar ik zie ook dat bezoekers na zo’n dag weggaan en niet zo goed weten wat ze met al die informatie moeten. Chatbots? Leuk, maar hoe doe ik dat dan? Ik wil het juist heel concreet maken. Hoe maak je recruitment strategisch? Hoe zet je recruitmentmarketing daarvoor in? Als je mijn sessie uitloopt, moet je het gevoel hebben: zó kan ik het aanpakken.’
De kracht van recruitmentmarketing
Want Kamps gelooft in de kracht van recruitmentmarketing, zegt ze. ‘Ik heb vorig jaar een campagne gedaan voor business intelligence-kandidaten. Een gewone vacature leverde weinig op, en via bureaus lukte het ook nauwelijks. Maar door via VONQ te adverteren op de juiste kanalen voor die doelgroep, kregen we ineens wel 40 reacties. En daar zaten ook betere reacties tussen. Bovendien kon je zo beter voorspellen hoeveel je moest inzetten om dat resultaat te krijgen. Dat vergt een investering. Maar die verdien je terug, daar ben ik van overtuigd.’
Benieuwd naar Kamps’ praktische tips?
Benieuwd naar Kamps’ praktische tips? En hoe je de valkuilen vermijdt als je strategisch recruitment en marketing aan elkaar verbindt? Wil je weten hoe je recruitmentmarketing ‘smart and simple’ houdt? Schrijf je dan in voor Talent Acquisition Live op 20 september.
Lees meer over Talent Acquisition Live:
- Maarten Lens-Fitzgerald: ‘Voice gaat het werk van recruiters efficiënter maken’
- Nieuw Europees event over innovatie in recruitment: Talent Acquisition Live 2018