Veel bedrijven willen hun kandidaten testen voordat ze hen aannemen, maar vinden een assessmentcentrum te duur of te ver weg. De Mobile Talent Room moet een oplossing bieden.
Noem het een ‘recruitment-truck’, of noem het een ‘rijdend testcentrum’, het idee van de Talent Partners Nederland Groep (moederbedrijf van Commercieel Nederland en Technisch Nederland) uit Hengelo is eenvoudig: wie geen zin heeft om met zijn kandidaten ‘naar buiten’ te gaan om ze te testen, kan nu ook een vrachtwagen laten voorrijden en daar de sollicitanten een paar proeven voorleggen. Oftewel: de Mobile Talent Room.
Escape Room
Het idee borduurt voort op de Escape Room waarmee het bedrijf vorig jaar furore maakte, waarbij kandidaten zichzelf uit een kamer moesten zien te puzzelen. Tijd voor een paar vragen aan initiatiefnemer Steven Duinhouwer.
Welk probleem lossen jullie op?
‘We bieden bedrijven een oplossing om objectief talenten en competenties van mensen in kaart te brengen, zodat zij het maximale uit mensen kunnen halen. Met ons concept vertoont de deelnemer natuurlijker gedrag dan in een geconditioneerde omgeving met assessoren. Ook is het veel effectiever voor HR om in een relatief kort tijdsbestek resultaten en uitkomsten te krijgen van meerdere mensen. CV en ervaring zijn allemaal leuk en aardig, maar echt meten van talenten kan zo veel beter!’
Jullie zeggen de testen op maat te maken. Hoe gaat dat in zijn werk?
‘We zetten momenteel een partnership op met een gespecialiseerde partij die escape rooms en puzzels en spellen ontwikkelt voor klanten. Samen gaan we hun spellen en puzzels verder ontwikkelen, die vervolgens modulair kunnen worden ingezet om de gewenste competenties te meten. Dit betekent dat wij op relatief korte termijn de Mobile Talent Room kunnen inzetten en op elke locatie in Nederland kunnen neerzetten.
Voor de HRhackaton in Amsterdam op 23 juni hebben we twee elektronische puzzels ontwikkeld om communicatieve vaardigheden, analytisch vermogen, samenwerken en stressbestendigheid te meten. Deze puzzels zijn door ruim 100 HR-professionals en Talent Development Managers van grote bedrijven gespeeld en men is er erg enthousiast over.
We hebben de eerste gesprekken al staan met bedrijven om te spreken over de toepasbaarheid voor hun bedrijf. Daarnaast gaan we samen met de universiteit Groningen een scoremethode ontwikkelen, zodat we ook kunnen valideren wat we meten en hieraan een wetenschappelijke waarde kunnen hangen.’
Wat is er mis met het aloude assessment?
‘Bij ons meet je talent en competenties in een meer natuurlijke setting. Dit is dus niet geconditioneerd, het is geen rollenspel met een acteur of een gesprek met een assessor aan tafel, maar onderdeel van een spel. Daarnaast kan de recruiter of HR-manager meekijken en luisteren naar wat in de room gebeurt, dankzij 360-graden-camera’s. De spellen worden ook opgenomen. Dit kunnen recruiters later weer terugkijken met elkaar.
Verder gaan we de spellen in de kamer koppelen aan een zogeheten DISC-persoonlijkheidstest die de deelnemers maken. Zo wordt duidelijk of de testuitslag overeenkomt met de werkelijkheid en dit kun je analyseren en bespreken met elkaar. Daarnaast is de Mobile Talent Room natuurlijk ook fun voor de deelnemers en is het goed voor de teambuilding. En dat je hem overal kunt neerzetten, kan bovendien leiden tot meer naamsbekendheid voor de klant.’
Wat vinden de kandidaten er tot nu toe van? Heeft de sollicitant wel zin in – met alle respect – zulke fratsen?
‘Dit concept leent zich vooral voor grote bedrijven die een nulmeting willen hebben van hun zittende medewerkers, gekoppeld met teambuilding. En voor MKB-bedrijven kan het een mooi onderdeel zijn van hun recruitment en employer branding.
Het is ook handig voor bedrijven die veel in team- of projectverband werken om de teamrollen en verschillende persoonlijkheden goed in kaart te brengen. De deelnemers van destijds uit ons Escape Room Sollicitatie Concept hebben dit als zeer innovatief en leuk ervaren. Met de Mobile Talent Room gaan we nog een stapje verder en krijgen de deelnemers ook een goed beeld van zichzelf waarbij ze zien wat ze zelf kunnen verbeteren. Hierop kunnen ze samen met HR plannen maken.’
Veel belangstelling voor de #mobiletalentroom bij #hrcommunity te #bamsterdam pic.twitter.com/LJmC8XjRD5
— 4db Roadshows (@4db_Roadshows) 23 juni 2016