Het Appcast-rapport is al even verschenen, maar bleek wat ondergesneeuwd in de zomer. Recent ontstond er echter internationaal wat meer aandacht voor (zoals onderstaande video, die eerder verscheen via ERE.net). Reden om er hier ook even wat highlights uit te pakken:
- Voor dit onderzoek werd gekeken naar 93 miljoen kliks op vacaturesites, en 5 miljoen sollicitaties die daaruit voortvloeiden. Van die kliks kwam 55,8 procent via mobiel, en 44,2 procent van een desktop.
- Desktop scoorde (dit jaar) nog wel wat beter als bron van een daadwerkelijke sollicitatie. Van de sollicitaties kwam 47,1 procent via mobiel, en 52,9 procent via een desktop.
- Hierin was echter wel een sterke groei te zien van het aandeel van mobiel. Het afgelopen jaar groeide dit aandeel maar liefst 54,9 procent.
- Het aandeel van de mobiel in kliks groeide met 24,5 procent.
- De groei van het aandeel in sollicitaties dat via de mobiel gaat is al sinds 2016 ‘exponentieel’, aldus Appcast.
Nog meer opvallende bevindingen
Nog enkele andere opvallende bevindingen:
- De ratio van aantal sollicitaties per online vacature daalt overall, waarschijnlijk vooral dankzij de lage werkloosheid en de krappe arbeidsmarkt. Het aantal sollicitaties via mobiel daalt echter veel minder hard (-7,7 procent) dan dat aantal via desktop (-29,8 procent).
- Een andere verklaring hiervoor is wat Appcast noemt: ‘pane view‘, de trend van veel jobboards om bij de vacature al meteen het functieprofiel te laten zien, in plaats van dat bijvoorbeeld via een klik naar een werkenbij-site duidelijk te maken.
- Vacaturesites die werken op basis van cost-per-click (cpc) rekenen gemiddeld 70 (dollar)cent voor een klik. Een kwart vraagt zelfs minder dan 50 cent.
- Vacaturesites die werken op basis van cost-per-applicant (cpa) hanteren doorgaans tarieven tussen de 12 en 30 dollar (een kwart zit onder de 12 dollar, nog eens een kwart boven de 30).
- Werkzoekenden in de transport- en productiesector zijn met respectievelijk 75,7 en 65,6 procent het meest geneigd via een mobiel te solliciteren. Engineers (13,8 procent) en accountants (21,7 procent) zitten juist aan de onderkant van het spectrum, net als – opvallend genoeg: marketeers (21,8 procent).
Over de inhoud van de vacatures
Ook over de inhoud van vacatures bevat het rapport enkele interessante opmerkingen:
- Hou je functietitel zo kort mogelijk. Titels met 1 tot 3 woorden hebben een significant hogere sollicitatiekans dan langere titels.
- Werkgevers met een hogere rating op Glassdoor krijgen een significant hoger aantal sollicitaties. Het merendeel van de werkgevers krijgt echter ‘slechts’ een score tussen de 3 en 4 sterren.
- Maandag is veruit de beste dag om een vacature online te zetten. Het aantal sollicitanten is dan bijvoorbeeld twee keer zo hoog als op een gemiddelde zaterdag. Vanaf maandag neemt het aantal sollicitaties per dag gestaag af, tot zondag, als er weer een voorzichtige groei te zien is.
Appcast, sinds deze zomer in meerderheid in handen van Stepstone, is gevestigd in Libanon. Het bedrijf doet elk jaar benchmark-onderzoek naar de inhoud van online vacatures. Zo bleek vorig jaar onder meer dat het aantal arbeidsvoorwaarden in een vacaturetekst rechtstreeks correleert met het aantal sollicitaties dat je op basis daarvan mag verwachten. Ook bleek destijds de ideale vacaturetekst tussen de 200 en 800 woorden lang.
Lees ook:
- Aangetoond: hoe meer ‘Wij bieden’ in vacatures, hoe meer sollicitaties
- Druk overnameseizoen in recruitmentmarkt: een kort overzicht
Meer over vacatureteksten?
- Op 28 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de blended workshop ‘Vacatureteksten schrijven‘. Klik hier voor meer informatie of schrijf je meteen in.