Gem. leestijd 4 min  55x gelezen

Waarom OCW voor de grote campagne voor het onderwijs een gedragswetenschapper inschakelde

Eerst hadden we al de grote zorgcampagne, nu is ook de campagne voor het onderwijs van start, onder de noemer Werken met de toekomst. Voor de ontwikkeling ervan werd zelfs een gedragswetenschapper ingeschakeld. Wat leverde dat zoal op?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Waarom OCW voor de grote campagne voor het onderwijs een gedragswetenschapper inschakelde

Werken met de Toekomst. Dat is het mooi doordachte motto van de grote campagne die recent is gestart om Nederlanders enthousiast te maken voor een carrière in het onderwijs. De grootste campagne voor het onderwijs óóit, aldus het ministerie van OCW. ‘Het is zó belangrijk dat dit verhaal wordt verteld’, zei staatssecretaris Mariëlle Paul bij de lancering ervan, op basisschool Cascade in Voorburg. ‘Ik hoop dat meer mensen gaan kiezen voor dit prachtige vak. Goed onderwijs valt of staat met goed opgeleide mensen voor de klas en in de school. Elke leerling en elke student verdient een goede leraar.’

‘Elke leerling en elke student verdient een goede leraar.’

Wie werkt in het onderwijs, werkt áán de toekomst van Nederland door te werken mét de toekomst van Nederland, dat is kort gezegd de boodschap van de campagne. De campagne heeft zowel zij-instromers als afstudeerders voor het onderwijs als kerndoelgroep, en is gemaakt door het ministerie van OCW in samenwerking met de onderwijsorganisaties en de onderwijsregio’s. Bureau Monks tekende voor de productie ervan.

De toekomst aan het woord

De eerste fase van campagne richt zich vooral op zij-instromers, later dit jaar komt de focus op studiekiezers. Om hen direct te benaderen, krijgt ‘de toekomst’ – de jeugd dus – in deze campagne zelf het woord. In de online film en de radiocommercial vertellen leerlingen (de toekomst) van verschillende leeftijden en onderwijsniveaus wat werken in het onderwijs zo bijzonder maakt. Ook is er nu al een site actief die Q&A’s combineert met verhalen van leraren en zijn er digitale abri’s. ‘Maar er gaat nog veel meer moois komen’, belooft executive creative director Robert van der Lans

‘Steeds meer mensen geven aan geen winst, maar waarde te willen najagen.’

Wicher Meinema, gedragswetenschapper bij Monks: ‘De campagne speelt direct in op de intrinsieke motivatie van de doelgroep, namelijk zingeving. Steeds meer mensen geven immers aan geen winst, maar waarde te willen najagen. En dan zit je helemaal goed in het onderwijs! De plek waar je van waarde kan zijn op de ontwikkeling van jongeren. En dat voor een veel beter salaris dan de meeste mensen denken.’

Met een goed gevoel naar huis

Daarnaast wil de campagne ook de ontwikkelmogelijkheden onderstrepen die het onderwijs biedt. Niet alleen aan ‘de toekomst’ dus, maar ook aan iedereen die in de sector actief is. ‘In het onderwijs zijn namelijk tal van carrièremogelijkheden – van basis- en voortgezet onderwijs tot speciaal onderwijs en mbo. Elke baan biedt ruimte voor persoonlijke en professionele groei en keuze in onderwijsvisies’, aldus staatssecretaris Paul. ‘Het is werken aan de ontwikkeling van leerlingen én die van jezelf. En werken in het onderwijs is ervoor zorgen dat kinderen met plezier naar school gaan en jij met een goed gevoel thuiskomt.’

https://www.werkeninhetonderwijs.nl/carriereswitch/?targetAudience=carriereswitch onderwijs campagne

Er bestaan veel misverstanden over werken in het onderwijs, met name bij potentiële zij-instromers, merkte Monks bij onderzoek dat ze onder de doelgroep uitvoerde. ‘Zo blijken de ontwikkelmogelijkheden veel groter te zijn dan ze verwachten en hetzelfde geldt voor het salaris, waar de doelgroep positief verrast over is. Dat willen we, met deze campagne, nu ook kenbaar maken aan de gehele doelgroep’, vertelt communicatiedirecteur Henriëtte Gathier.

6.200 euro? Was het maar waar!

Volgens de makers van de campagne is het de bedoeling een ‘positief en realistisch’ beeld van het werken in het onderwijs te schetsen. Daarin lijken ze zich echter een beetje vergaloppeerd te hebben. Al vrij snel doken berichten op dat de geboden salarisindicatie wel erg rooskleurig was weergegeven. ‘6.200 euro? Was het maar waar’, schreef bijvoorbeeld een docent in Trouw. ‘Niemand verdient dit salaris. Ja, na 25 jaar onderwijservaring én in de hoogste salarisschaal. Maar dat zijn leidinggevende functies, géén lesgevende functies.’

Voor de meeste leraren bedraagt het maximumsalaris 5277 euro. Dat is exclusief 8% vakantiegeld, vaste eindejaarsuitkering van 8,33% en 1.640 euro aan zogenoemde ‘oktobertoelage’, voor docenten die aan het einde van hun salarisschaal zitten. Maar ‘misleidend‘ of niet, toch weten zij-instromers het onderwijs steeds beter te vinden. Waar in 2017 nog maar 500 zij-instromers in het onderwijs terecht kwamen, was dat vorig jaar al gestegen tot 2.300. Maar genoeg is het zeker nog niet. Alleen al in het basisonderwijs (waar meer dan de helft in deeltijd werkt) is er momenteel een tekort van zo’n 7.700 voltijdsbanen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners