Gem. leestijd 5 min  19x gelezen

Mind your step! Hoe ‘Welkom in onze Wereld’ echt tot leven kwam (inzending Royal Schiphol Group)

De unieke magie van Schiphol ervaren werd werkelijkheid met de Schiphol Group Career Travel Agency. Hoe ‘Welkom in onze wereld’ tot leven kwam. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Mind your step! Hoe ‘Welkom in onze Wereld’ echt tot leven kwam (inzending Royal Schiphol Group)

Schiphol is bekend als reisplek en verbindingspunt met de wereld, maar lang niet iedereen is zich ervan bewust dat er ook heel veel mensen werken. En dat er in de krappe Nederlandse arbeidsmarkt ook hier veel vacatures zijn. Vorig jaar waren er ruim 1.300 vacatures, waarvan uiteindelijk 1.037 vervuld. Daarom hebben we onze werving anders ingericht. En met succes. Een van de meest sprekende voorbeelden is dat we potentiële collega’s aan de hand mee op reis nemen. Om ze die bruisende stad Schiphol met een unieke magie te laten ervaren, vanaf ons eigen reisbureau; de Career Travel Agency. Oftewel: op reis over Schiphol naar een nieuwe bestemming; een baan bij Royal Schiphol Group.

Net zoals je vroeger in een reisbureau je droomreis plande, kon je hier vakgebieden binnen Schiphol Group ontdekken.

Van 21 januari tot 5 februari 2025 konden geïnteresseerden in een carrière bij Schiphol Group ons retro-reisbureau op Plaza bezoeken, waar wekelijks 800.00 voorbijgangers lopen. Net zoals je vroeger in een reisbureau je droomreis plande, kon je nu vakgebieden binnen Schiphol Group ontdekken. Dé plek om je carrière-avontuur uit te stippelen en te dromen over waar je volgende stap je naartoe kon brengen.

Elk vakgebied een bestemming op zich

Bij onze Career Travel Agency kon talent zich laten meevoeren in een wereld vol ervaringen, waarbij elk vakgebied een bestemming op zich is – van Airport Operations tot IT&Data, van Finance tot Techniek & Bouw. Talent kon via interactieve ervaringen ontdekken welke bestemming bij hen paste, zichzelf in de spotlights zetten in de photobooth, met augmented reality meer leren over Schiphol Group, of in gesprek gaan met onze recruiters om carrièremogelijkheden te verkennen.

Talent kon hier via interactieve ervaringen ontdekken welke bestemming bij hen past.

Gedurende de 2 weken werden themadagen georganiseerd voor interne collega’s en voor het externe publiek. Om de prioritaire doelgroepen (inkoop & contractmanagement, IT&Data, Commercial en Infra) te prikkelen werden kleinschalige tours georganiseerd. Waar de deelnemers meegenomen werden naar plekken op Schiphol waar je als medewerker hét verschil maakt. De tours waren al uitverkocht voordat het reisbureau opende.

De unieke magie van Schiphol ervaren werd werkelijkheid met de Schiphol Group Career Travel Agency. Hoe ‘Welkom in onze wereld’ tot leven kwam. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De overall doelstelling was: in korte tijd zoveel mogelijk awareness creëren, om de overall 2-jaren-termijndoelstellingen een boost te geven. Dit zijn:

  • 8% stijging op naamsbekendheid.
  • 4% stijging op aantrekkelijkheid als werkgever.
  • 10% stijging op het imago-aspect dynamische werkomgeving. De Career Travel Agency moest een awareness boost geven.
  • Zichtbaarheid creëren voor Schiphol als interessante werkomgeving waar ook onze partners van profiteren.

Ten tijde van het indienen van de case worden door onderzoeksbureau Sparkey bovenstaande eerste 3 doelstellingen gemeten middels een extern imago-onderzoek (1-meting na 0-meting in 2023). Wat we wel al concreet aan resultaten kunnen aangeven:

  • 2,3 miljoen mensen bereikt met de online-campagne voorafgaand aan de activatie (versus target van 1,7 miljoen).
  • Circa 50 social posts van collega’s in hun netwerk.
  • 40 tour-deelnemers, met als resultaat: 3 kwalitatieve goede leads in proces en 2 aannames.
  • Tijdens de reisbureau-activatie is de engagement time per actieve gebruiker op de website met 60% gestegen. Gemiddeld genomen is de engagement time per actieve gebruiker 1 minuut 43 seconden, gedurende de reisbureau-activatie was deze 2 minuut en 27 seconden.
  • Organisch verkeer is tijdens de reisbureau-activatie met meer dan 30% toegenomen (gemiddeld is het organisch verkeer 4.736 users ten opzichte van periode reisbureau-activatie 6.218 users).

Net als alle andere employer branding activiteiten van Schiphol Group is de basis de werkgeversbelofte, met als hoofdbouwstenen dynamische werkomgeving, trots en diversiteit aan rollen. De dynamische werkomgeving kwam terug in de plek zelf en in de tours, net als de diversiteit aan rollen. Het meest hartverwarmende was de pijler trots: zoveel medewerkers die vol trots langskwamen, die het verhaal deelden op hun socials, die meehielpen tijdens de activatie. Het doel van een boost extern én intern werd hiermee ruim behaald. Doel was ook om te bekijken of we dit concept bij succes uit kunnen breiden naar andere werkgevers op de luchthaven. Op de luchthaven zelf is namelijk vooral vraag naar operationele medewerkers in de (vlucht-)afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, beveiliging, techniek, schoonmaak, horeca en retail Om die reden draaiden de collega’s van Luchtvaart Community Schiphol (verantwoordelijk voor oa het WerkOpSchiphol platform) mee en deelden we flyers uit van werkenopschiphol om geïnteresseerden te wijzen op alle banen op onze luchthaven.

Flyers uitgedeeld

Net als alle andere employer branding-activiteiten van Schiphol Group is de basis de werkgeversbelofte, met als hoofdbouwstenen dynamische werkomgeving, trots en diversiteit aan rollen. De dynamische werkomgeving kwam terug in de plek zelf en in de tours, net als de diversiteit aan rollen. Het meest hartverwarmende was de pijler trots: zoveel medewerkers die vol trots langskwamen, die het verhaal deelden op hun socials, die meehielpen tijdens de activatie. Het doel van een boost extern én intern werd hiermee ruim behaald.

‘Meest hartverwarmend was de pijler trots: zóveel medewerkers die langskwamen en het verhaal deelden op hun socials.’

Doel was ook om te bekijken of we dit concept bij succes uit kunnen breiden naar andere werkgevers op de luchthaven. Op de luchthaven zelf is namelijk vooral vraag naar operationele medewerkers in de (vlucht-)afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, beveiliging, techniek, schoonmaak, horeca en retail. Om die reden draaiden de collega’s van Luchtvaart Community Schiphol (verantwoordelijk voor onder andere het WerkOpSchiphol-platform) mee en deelden we flyers uit om geïnteresseerden te wijzen op alle banen op onze luchthaven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De agency bracht onze employer branding-campagne ‘Welkom in onze wereld’ tot leven. Steeds meer bezoekers kwamen via socials speciaal naar het reisbureau op Plaza om meer te weten over werken bij Schiphol Group. De crossmediale aanpak was cruciaal:

  • Media/online: Paid: Online campagnes (Meta) | Earned: Interview in Werf&, videoreportage en artikel op NH Nieuws, TikTok & Instagram Reels van 538 DJ Jordi Warners, 50 posts van collega’s | Owned: Posts op Schiphol kanalen (LinkedIn, Instagram), eventpagina, interne campagne.
  • Offline: touchscreens, AR-ansichtkaarten, photobooth-foto’s & digitale schermen op Plaza.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jordi Warners (@jordiwarners)

Samenwerking met leveranciers (co-creatie tussen creatief bureau, standbouwer) en interne teams was essentieel. Enthousiaste collega’s begeleidden tours, bemanden de stand en deelden trots hun verhalen. De EVP-bouwsteen ‘trots’ werd hiermee versterkt.

Credits case

SteamTalmark ontwikkelde het overall concept van de Career Travel Agency. Na het uitzetten van de hoofdlijnen vond het concept verdere uitwerking in een co-creatie van SteamTalmark, standbouwer The Inside en team employer branding bij Schiphol Group. Het mediaplan werd opgesteld en ingekocht door mediabureau Initiative.

Intern vond nauwe samenwerking plaats met de teams interne communicatie, het social team, PR en team Recruitment.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners