De tijd van een recruiter is waardevol, maar hoe zet je die tijd zo efficiënt en effectief mogelijk in? Op die vraag willen Caroline Pols en Esther Moelands graag antwoord tijdens het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters op 28 januari.
‘De tijd van een recruiter is je meest waardevolle tijd.’
Pols: ‘De tijd van een recruiter is je meest waardevolle tijd. Op welke manier kun je kanalen inzetten waardoor je makkelijk en relevant in contact komt met je doelgroep? Dat is waar wij ons op richten.’ Op deze manier doen ze al 15 jaar cruciaal voorwerk, waar onder aan de streep nog steeds de combinatie van online en offline het verschil maakt. ‘Wij geloven niet zozeer dat je aan 50 verschillende knoppen tegelijkertijd moet draaien, maar dat je een paar dingen uit technologie haalt die meer dan goed moeten zijn en die heel slim toepast.’
Content is key
‘Online’, dat is in hun ogen: alle online kanalen die je kunt bedenken, zoals de website, banners en social media. Die koppelen de twee aan marketing automation, zodat ze heel gericht gedrag kunnen volgen. Offline is het stuk erna: wat gaan ze doen met het gedrag dat ze inzichtelijk hebben? Content is daarvoor van belang. Het type content verschilt per doelgroep. Een jurist benader je met andere content dan bijvoorbeeld een timmerman. Daarnaast zijn ook praktische zaken van belang: op welk moment is jouw doelgroep het beste bereikbaar? Daar pas je je aanpak op aan.
‘Een jurist benader je met andere content dan bijvoorbeeld een timmerman’
Met marketing automation kun je vervolgens elk gedrag online op persoonsniveau volgen. Zo zie je wanneer mensen wat openen, welke onderwerpregels het het beste doen binnen een bepaalde doelgroep en welke content men het beste leest. Moelands: ‘Je kunt erachter komen of iemand in potentie werkzoekend is als hij bepaalde content bekijkt of de website bezoekt, nog voor hij zijn cv opstuurt. Als we dat merken, spelen we daar heel gericht op in. Zo kom je dus al vele malen eerder in contact met de latent werkzoekende kandidaat dan de rest van de markt. Je kunt veel gerichter en op het juiste moment het gesprek aangaan met je kandidaat. ‘
Niet meer concurreren
Ze raden recruiters aan om zich te verdiepen in de mogelijkheden die nieuwe technieken bieden. Het maakt hun werk makkelijker, leuker en met meer resultaat in kortere tijd. Moelands: ‘Wat ik zelf heb ervaren vanuit de praktijk is dat je dan maar wéér een rondje doet op de vacaturesites, want je moet die ene kandidaat immers vinden. Wéér door dezelfde cv’s die je concurrenten ook zien.’ Ze adviseert recruiters daarom om buiten de gebaande paden te gaan en te kijken naar technieken die voorkomen dat je concurreert met je concurrenten.
‘Ook marketing automation is slechts een tool’
Een veelgehoorde misvatting over marketing automation is dat je het alleen voor e-mailmarketing zou kunnen gebruiken. Je kunt het echter ook inzetten op websites en social media, dus elk gedrag dat je online doet vanuit je organisatie. Hierbij zie je tevens de bron waarmee ze primair in contact gekomen zijn met je organisatie. Dat zegt iets over welke investering je moet blijven doen en waar je beter mee kunt stoppen. Pols: ‘Besef wel dat het maar een tool is. Het is net als met een ATS: je hebt het nodig, maar je maakt het verschil niet als je het niet op de juiste wijze toepast.’
Expertise blijft van waarde
De expertise van een recruiter blijft daarom van enorme waarde, een tool maakt het werk slechts makkelijker. ‘Je kunt sneller signaleren waar iemand met zijn gedachten zit, zonder dat hij direct reageert. Dat maakt het werk van recruiter offline zeer cruciaal, door gericht in te spelen op dit gedrag.’
‘Het mooie van recruiter zijn is dat iedereen ooit werkzoekende wordt.’
Wat de meeste recruiters onderschatten, is de database die ze al hebben. Pols: ‘De meeste recruiters zijn niet pas gisteren begonnen. Als je al een gigantische database hebt, dan is dat het eerste waarmee je begint. Het mooie van recruiter zijn is dat iedereen ooit werkzoekende wordt. Is dat niet nu, dan wel over een paar jaar. Als je diegene maar in de loep houdt.’ En als die database er niet is, kun je ook whitepapers of slimme leadgenerationsoftware inzetten op social media, zegt ze. ‘Daarin zijn er tal van mogelijkheden. Als je er maar vanuit gaat dat iedereen binnen je doelgroep ooit een kandidaat wordt.’
Meer weten?
Wil je weten hoe je marketing automation succesvol in zet? Kom dan op 28 januari naar het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters. Hier leer je hoe je als bureau(recruiter) succesvol blijft en in staat bent mee te bewegen in deze tijden van verandering.