Gem. leestijd 4 min  492x gelezen

Met deze 6 podcasts over bijprojecten wil ABN Amro meer IT’ers werven

Bij ABN Amro geven ze zó graag aandacht aan zogeheten ‘side projects‘, dat ze nu zelfs een zesdelige podcastserie eromheen hebben gebouwd. De hoop is daarmee ook breed geïnteresseerde IT’ers te werven.

Met deze 6 podcasts over bijprojecten wil ABN Amro meer IT’ers werven

Tikkie is natuurlijk hét schoolvoorbeeld. Ontstaan als een ‘side project‘ van een aantal bankmedewerkers, en inmiddels zo’n 5 miljoen gebruikers, goed voor zo’n 200.000 Tikkies per dag. En natuurlijk speelt in het grote gebruik de ‘fun’-factor een grote rol. Sterker nog; je zou zomaar kunnen beweren dat de lollige gifjes aan het eind van een Tikkie héél ABN Amro een beetje meer cool hebben gemaakt.

Je kunt stellen dat de lollige gifjes van Tikkie héél ABN Amro cooler hebben gemaakt.

Maar Tikkie is zeker niet het enige ‘side project‘ van ABN Amro-medewerkers. Zo ontwikkelde ene Deniz zijn eigen smart mirror omdat hij van mening is dat je de tijd tijdens het tandenpoetsen efficiënter kunt benutten. En Bastiaan, die automatiseerde vrijwel zijn hele huis.

Drijfveren en doelen

Het zijn zulke verhalen die de basis vormen van een nieuwe podcastserie die de bank recent heeft gelanceerd. Via Spotify, Apple Podcasts en andere kanalen zijn de podcasts te beluisteren. Het gaat om projecten, vaak van technologische aard, die mensen naast hun dagelijkse werk ontwikkelen. Deniz en Bastiaan van ABN Amro komen er in voor, maar ook mensen die elders werken, maar succes hebben met hun eigen side project. Zoals Björn, die, na gefascineerd te zijn geraakt door the Knight Rider, besloot een echte, werkende versie van KITT na te bouwen. Waarna nog meerdere levensgrote, op afstand bestuurbare auto’s volgden.

ABN Amro wil met de verhalen vooral mensen aanspreken die in de IT werken of daar affiniteit mee hebben. Of zoals Employer Brand Specialist Maaike Scholtens het uitlegt: ‘IT’ers zijn momenteel een moeilijk te werven doelgroep. Het is voor ons dan ook belangrijk om hen op een relevante en authentieke manier aan te spreken. Daarom delen we onze interesse op innovatiegebied met deze groep, op een manier die hen aanspreekt. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse IT’ers naar podcasts luisteren. Daarom was het voor ons een logische keuze om de verhalen in podcastvorm te vertellen.’

Woonkamer-Willie Wortels

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg tech guys en girls die ieder vrij moment van de dag aangrijpen om te werken aan hun IT-side project’, zo wordt de podcast op Spotify aangekeild. ‘Wat drijft deze woonkamer-Willie Wortels? En wat kunnen we van ze leren? Je hoort het in de Side Project Show!’

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg die werken aan hun IT-side project.’

‘Na The Lockdown, de campagne voor IT’ers in 2018, wilden we weer iets spraakmakends neerzetten voor onze IT-wervingsdoelgroep’, verklaart Scholtens het initiatief. ‘Vorige keer haakten we in hun belevingswereld aan op gamen, deze keer is het medium podcast gekozen. Dit vanuit het inzicht dat het een enorm populair medium onder deze doelgroep is, zoals recent gepubliceerd onderzoek ook laat zien.’

podcast abn amro

Vanuit HR-oogpunt bracht de bank eerder dit jaar al een podcast uit, samen The Next Web, over het thema ‘human trafficking’, en hoe data van de bank helpen om moderne slavernij te voorkomen. Dat smaakte naar meer, aldus Scholtens: ‘We willen via storytelling ABN Amro positioneren als innovatieve werkgever bij de wervingsdoelgroep. Om hen vervolgens te enthousiasmeren voor een IT-vacature.’

Primeur: audio-advertising

De doelgroep wordt volgens haar op de verhalen gewezen via ‘een uitgebalanceerd mediaplan’. ‘Via online media bereiken we in de See-fase onze doelgroep met de boodschap dat we deze podcastserie lanceren, omdat we heel positief staan tegenover mensen die aan side projects werken. In de Think-fase erna enthousiasmeren we hen voor de specifieke afleveringen om ze vervolgens in de Do-fase geretarget te verleiden om op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures. Verder maken we gebruik van branded content en zetten we voor het eerst ook audio-advertising in.’

‘In de Do-fase verleiden we de doelgroep om zich op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures.’

De podcastserie is bedacht en gerealiseerd in samenwerking met creatief digitaal bureau CODE D’AZUR, dat eerder ook de eerste mobile AR-Escape Room The Lockdown ontwikkelde voor de bank. Senior creative Oscar Flinterman: ‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein en leven van mensen die spannende dingen bedenken én maken. Een onderwerp wat normaal te weinig aandacht krijgt.’

‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein van mensen die spannende dingen maken.’

De ‘Side Project Show’ bestaat uit zes afleveringen van ongeveer een half uur. Elke week zal een nieuwe aflevering toe worden gevoegd. De podcast wordt geproduceerd door Dag en Nacht Media. De presentatie is in handen van Bram van Dijk. Het sounddesign is van Studio Kloaq.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners