Omschrijving van de case
Geen moeilijkere doelgroepen om te werven dan technici en IT’ers. En juist daarin heeft Rijkswaterstaat veel vacatures. Gelukkig is onze naamsbekendheid groot bij deze doelgroepen. Alleen vinden ze ons soms een tikje afstandelijk of is het onduidelijk wat je bij Rijkswaterstaat kunt doen. Tijd voor een open huis en een goed gesprek!
Contact tussen vakgenoten werkt verbindend en is een voorzichtige eerste stap naar RWS…
Waar RWS vóór corona kennis- en netwerkevents organiseerde bij bruggen of indrukwekkende keringen, zijn we het afgelopen jaar op online aangewezen. De vraag rees: hoe komen we online toch op een laagdrempelig manier in persoonlijk contact met onze belangrijkste doelgroepen? Op een manier die past bij de candidate journey zoals we in 2020 gestart zijn? Dat wil zeggen: proactief de markt opgaan en de kandidaat centraal stellen. En gebruik maken van de nieuwsgierigheid tussen vakgenoten. Want contact tussen vakgenoten werkt verbindend en is een voorzichtige eerste stap naar RWS.
Met enthousiaste Rijkswaterstaters organiseerden we daarom de Meet & Seat in november 2021: twee weken een online open huis voor professionals die meer willen weten over werken bij Rijkswaterstaat. Vragen over inhoud van het werk, de cultuur of de arbeidsvoorwaarden, vragen die je altijd al hebt willen stellen!
Bij een afspraak werd de kop koffie als brievenbuspakket opgestuurd.
Deelnemers maakten met een druk op de knop een afspraak direct in de agenda met een vakgenoot, waarbij de kop koffie als brievenbuspakket werd opgestuurd. Simpel, maar met een glimlach. Naast een persoonlijke afspraak met een RWS-vakgenoot, konden ze ook kiezen uit diverse online rondleidingen of een webinar. En na een persoonlijk gesprek, worden ze meestal enthousiast over werken bij Rijkswaterstaat! Omdat de actie bijzonder effectief bleek, zetten we nu doorlopend Meet & Seats in voor specifieke doelgroepen, op dit moment voor Maintenance Engineers.
De doelstelling:
Brand awareness, conversie naar koffies en events (engagement) en vergroten talentpools. NB: Niet direct sollicitaties, omdat deze specialisten een lange tijd nodig hebben om te converteren.
Wat was de impact van de case?
Het doel van de Meet & Seat was het leggen en versterken van contact met onze belangrijkste doelgroepen. Rijkswaterstaat is immers al bekend bij zo goed als iedereen. En we weten dat onze doelgroepen niet actief solliciteren, dus alleen een campagne of vacatures stellen is niet voldoende.
Sommige kandidaten gaven al na de Meet & Seat aan met een recruiter in gesprek te willen.
Daarom is binding van deze specialisten belangrijk om op termijn tot plaatsingen te komen. Op het moment dat zíj er klaar voor zijn (de kandidaat in de driver’s seat). Wij kennen ze al, houden contact en weten wie ze zijn! Sommige kandidaten gaven al na de Meet & Seat aan met een recruiter in gesprek te willen. Daarbij is vanuit de kandidaat en diens competenties gedacht. Zo is een juriste op een mooie plek terecht gekomen waar ze op basis van alleen haar cv niet geplaatst zou zijn.
Het proces is zo simpel mogelijk gemaakt. Na de koffie met de vakgenoot is het versturen van een sollicitatiebrief of cv niet nodig en gaat de professional met de manager in gesprek. Het gemak voor de kandidaat is daarmee door het hele proces doorgevoerd. Door het gelijkwaardige en persoonlijke gesprek kom je snel tot een open uitwisseling. Daarmee kunnen beide partijen bepalen of RWS als werkgever past, nu of op termijn. Dit is maatwerk per kandidaat waarbij breder is gekeken dan alleen een bepaalde vacature.
Resultaten:
Koffiegesprekken 80, Webinar 136 deelnemers, Events techniek/starters: 112. Na deze gesprekken en events zijn de professionals benaderd voor een vervolg en in talentpools geplaatst.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Omdat we bij Rijkswaterstaat echt op de stoel van de kandidaat gaan zitten. We weten dat persoonlijk contact tussen kandidaat en specialist bindend werkt. Maar om dat simpel te organiseren in tijden van corona, waarin veel kandidaten niet actief op zoek zijn, daar zat de uitdaging! En bij de selectie vervolgens ook nog uit te gaan van de kandidaat.
De aanpak: simpel voor de kandidaat, gastvrij en persoonlijk. Een open huis voor iedereen die meer wil weten over Rijkswaterstaat. Een afspraak maken met een van de 20 vakgenoten en in 2 klikken inplannen. Want als je face to face aan tafel zit met een vakgenoot, ervaar je pas hoe het werk écht is! Zo zijn meer dan 80 kandidaten die niet op zoek waren naar werk toch met ons in contact gekomen. Dit heeft geleid tot veel contacten én anders kijken in de selectie. Hiermee heeft Rijkswaterstaat een mooie aanscherping van de candidate journey gecreëerd, bij de al eerder ingezette strategie waarbij de kandidaat centraal staat.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Organisatie: Rijkswaterstaat
- Projectleiding: Marije van den Ende, Annemarie Steenbeek, Peter Woudenberg, Miriam Dirkse, Lisa Groot, Sjoerd Burger, Janneke Ipema, Carolien Molenaar, Aida Hamzić, Celine Le, Alan Sedney, Niels ten Hagen, Madelene Hentenaar, Dorien van Eijnsbergen
- Opdrachtgever: Natasja Freijer
- Strategie: Marion de Vries
- Business: Meer dan 20 collega’s vanuit verschillende vakgebieden voor koffies en events waaronder Harm Verbeek, Carolien Mentink, Leobert van der Wielen, Lotte van der Kuijp, Marlene Hammers, Sonja Fennis, Leobert van der Wiel, Ralph van Riel, Roel van Endhoven, Ande Rijnhart, Cees Moerkerken, Wouter Visser, Esma Hoogendijk, Jenneke van der Velde, Michel Bach, Mirte Hultink, Stephan Oud, Tijn Bartelings, Maarten van Leeuwen, Vincent de Jong, Maarten de Rooij en Fabian Goijers.
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.