De rijtjes vliegen je om de oren in deze laatste week van het jaar. De top 10 van meest gelezen artikelen over 2010 van Werf& kunnen er dan ook nog wel bij. Opvallend is dat artikelen over social media en praktijkcases goed scoren. Ook de naderende krappe arbeidsmarkt is een populair onderwerp.
1. Social media onmisbaar voor werving in 2011
De verwachting is dat de arbeidsmarkt weer snel krap wordt. Daarnaast vergrijst Nederland en willen we steeds minder uren werken. Het wordt daardoor steeds belangrijker voor werkgevers om zich te profileren en te begrijpen wat werkzoekenden drijft. Social media spelen daarbij een hoofdrol. Lees verder
2. Social media-beleid in 20 stappen
Sociale media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook zijn volledig ingeburgerd in Nederland. Ook op de werkvloer is het inmiddels gemeengoed. Maar daar zit meteen een valkuil in, want met social media kan er ook veel fout gaan. Als werkgever kun je dan proactief een social media-beleid opstellen. Lees verder
3. Deloitte werft studenten via de stoep
Hoe bereik je op een originele en opvallende wijze economiestudenten? Dat was de uitdaging die Deloitte had en waar Maximum, samen met Jack Liberties, wel raad mee wist. Met wervingsboodschappen op stoepen voor diverse opleidingen werden duizenden studenten bereikt. Lees verder
4. Werkgever verwacht wervingsproblemen in 2011
Werkgevers verwachten vanaf volgend jaar weer een krappere arbeidsmarkt. Voor het eerst sinds 2008 denken ze meer moeite te krijgen met werving en selectie blijkt uit het onderzoek ‘HR Trends 2010- 2011’. Vooral in de sectoren ICT, techniek en financiële zaken wordt de arbeidsmarkt weer krap. Lees verder
5. Arbeidsmarkt zit weer op de grens van krapte
De werkloosheid in Nederland daalt nu al 6 maanden achtereen waardoor de ruime arbeidsmarkt al weer snel krapper wordt. Voordat de recessie in Nederland toesloeg, was de arbeidsmarkt al zeer krap. Volgens het CBS is de werkloosheid stevig gedaald, van 426.000 in juli tot 414.000 in augustus. Lees verder
6. ICT-concurrenten werven ludiek bij elkaar
ICT-bedrijf VLC heeft donderdag 1 juli een zogenaamde guerrilla actie gehouden om mensen weg te halen bij concurrent Atos Origin. Voor het kantoor in Utrecht was een drie meter hoge bureaustoel geplaatst. Maar nog dezelfde dag sloeg Atos Origin terug en deelde ijsjes uit bij VLC voor de deur. Lees verder
7. Economie loopt vast door personeelstekort
De Nederlandse economie loopt vast door een tekort aan goed opgeleid personeel. Binnen enkele jaren kan dat tekort volgens het zwartste scenario oplopen tot 300.000 man. Het probleem komt in Nederland veel sneller en harder naar voren dan bij de ons omringende landen. Lees verder
8. Alliander werft sucesvol via online media
Netwerkbedrijf Alliander is de afgelopen periode succesvol geweest met online werving. Alliander wist jonge monteurs naar zich toe te trekken middels de campagne: ‘Kom als beste uit de bus’. Centraal staat een videogame waarin de doelgroep spelenderwijs het werken als monteur bij Alliander ervaart. Lees verder
9. Europese prijs voor wervingsgame HouthoffBuruma
The Game, een serious game van advocatenkantoor HouthoffBuruma, heeft de European Innovative Games Award gewonnen. De wervingsgame speelt een belangrijke rol bij de werving en selectie van aankomende advocaten. Daarnaast is het ook onderdeel van de permanente scholing van eigen advocaten. Lees verder
10. Monsterboard.nl grootste maar Google nadert
Monsterboard.nl is nog steeds de grootste oriëntatiesite, maar Google nadert met rasse schreden de top 3. De sites gerelateerd aan de overheid hebben sterk positie verloren en job aggregators mengen zich nadrukkelijker in de strijd als oriëntatiesites voor werkzoekenden blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. Lees verder