Hoe het is om ergens te werken? De meeste sollicitanten zeggen zich er vóór de sollicitatie nog steeds geen compleet beeld van te kunnen maken.
Een ruime meerderheid van 54 procent van de werkzoekende Nederlanders antwoordt namelijk negatief op de vraag of er ‘genoeg’ informatie over een potentiële nieuwe werkgever te vinden is voor zo’n compleet beeld. En dat terwijl zo’n 84 procent aangeeft zich wél vooraf te verdiepen in zo’n werkgever, bijvoorbeeld via de werkenbij-site.
‘Hogere doel’ is vaak wel duidelijk; salaris niet
Een en ander blijkt uit onderzoek van Talmark onder 1.046 werkzoekende Nederlanders. Opvallend is dat het ‘hogere doel’ van de organisatie voor de meeste van hen wel duidelijk is, voordat het eerste gesprek heeft plaatsgevonden. Waar het veel eerder aan lijkt te ontbreken is informatie over bijvoorbeeld primaire arbeidsvoorwaarden. En juist daaraan is veel behoefte. Dat blijkt ook in dit onderzoek opnieuw: maar liefst 79 procent van de ondervraagden zegt dat ze van baan zouden wisselen als ze ergens anders meer kunnen verdienen.
Millennials willen liever hoger doel
Talmark heeft het onderzoek uitgevoerd ter gelegenheid van de lancering van een visiedocument over de huidige arbeidsmarkt. Opvallend is dat vooral de door hen ondervraagde millennials aangeven gráág te werken voor een organisatie die een hoger maatschappelijk doel nastreeft. Van hen zegt 61 procent dit een belangrijke voorwaarde te vinden voor een toekomstige baan, tegenover slechts 51 procent gemiddeld.
Toch ziet ook 88 procent van de millennials betere arbeidsvoorwaarden als een belangrijke reden om van baan te verwisselen. “Zo zie je: een hoger maatschappelijk doel speelt mee”, aldus Ricardo Risamasu, directeur van Talmark. “Maar het loon blijft uiteindelijk toch de belangrijkste voorwaarde om voor een baan te kiezen.”
‘Bedrijven die alleen maar willen verkopen, verliezen letterlijk de strijd om het talent’
Volgens Risamasu wordt een ‘hoger doel’ echter wel steeds belangrijker. “We zien dat een groeiend aantal werknemers ook daadwerkelijk iets wil toevoegen in plaats van alleen maar verdienen. Bedrijven die niet van betekenis willen en kunnen zijn in de maatschappij, en in plaats daarvan alleen maar willen verkopen, verliezen letterlijk de strijd om het aantrekken van talent.”
Maak het meer dan mooie praatjes en plaatjes
En dat ‘van betekenis zijn’ kan vele vormen aannemen, aldus Risamasu: “Als het gaat om een ‘hoger doel’, betekent dit natuurlijk niet alleen het steunen van een goed doel. Denk als organisatie logisch na, kies iets dat bij je past en zorg er vervolgens voor dat iedereen in de organisatie zich hiervan bewust is. Alleen als klanten en potentiële medewerkers geloven wat je belooft, zul je aantrekkelijk zijn. En maak je beloftes vervolgens ook waar in alledaags gedrag. Alleen mooie praatjes en plaatjes maken je nog geen hippe organisatie.”
- Download hier het hele visiedocument
Hoor Ricardo spreken tijdens de Webinar Week
Talmark is een van de eerste bekend geworden deelnemers aan de Webinar Week van eind september. Inschrijven kan vanaf eind augustus.