Het is een fenomeen dat we allemaal herkennen: vacatureteksten waarbij de naam van de werkgever een mysterie blijft. Dit is niet alleen een frustratie voor kandidaten, maar ook een gemiste kans om jezelf als werkgever te presenteren, stelt Nathan Harder, eigenaar van Melior Jobs. In de ideale wereld zouden we volgens hem dan ook een soort ‘Funda’ hebben die transparantie zou brengen in de arbeidsmarkt; een platform waarop je precies zou weten bij welk bedrijf je solliciteert.
‘Je probeert ook niet eerst zelf je auto te maken voordat je hem toch naar de garage brengt.’
Voor Harder was dit transparante markt-idee hét basisprincipe voor zijn recruitmentbureau in de financiële sector. ‘Echte bedrijven met echte vacatures voor écht passende kandidaten’, zegt hij dan ook meerdere malen als wij hem spreken. Door klanten te helpen de focus op hun eigen bedrijfsvoering te houden ontkrachtte Harder meteen het idee dat recruitment een proces is dat je als bedrijf nog wel ‘even’ erbij kunt doen. ‘Als particulier ga je toch ook niet eerst zelf proberen...
Over de auteur
Dit artikel is geschreven door Kim Werensteijn (Werkimago).
Lees ook
- Als je dan toch moet trainen, waarom zou je dat dan niet in Spanje doen?
- Over het leed dat searchen en sourcen heet
- Hoe Nippon Recruitment in crisistijd een gat in de markt vond
Foto boven: Martijn van Leeuwen