Gem. leestijd 3 min  2089x gelezen

Bewezen: als je weinig over jezelf vertelt, haakt sollicitant sneller af

Bewezen: als je weinig over jezelf vertelt, haakt sollicitant sneller af

Bied je (online) weinig informatie over je bedrijf? Dan haken veel sollicitanten snel af, blijkt uit recent onderzoek van Indeed. Wat valt daartegen te doen?

Vaagheden als ‘een dynamisch bedrijf’, ‘de leukste organisatie in deze regio’, of ‘een informele sfeer’, of clichés als de pizza of de pingpongtafel: werkzoekenden hebben er een broertje dood aan. In deze wereld van transparantie, waar elke kandidaat wordt gegoogled, doen sollicitanten op hun beurt natuurlijk hetzelfde. En wat blijkt: daarbij willen ze het naadje van de kous weten. Sterker nog: hoe minder informatie over een werkgever te vinden is, hoe eerder ze er de brui aan geven.

Graag info over: stabiliteit, salaris en missie

Indeed deed (samen met Censuswide) in april vorig jaar onderzoek onder 503 Nederlandse werkenden. Van hen zegt 73% dat zij de reputatie van de werkgever meewegen als ze vacatures bekijken. Wat vinden ze daarbij belangrijk? Op nummer 1: de stabiliteit en continuïteit van de organisatie (48%), gevolgd door een concrete salarisindicatie (46%). Opvallend: veel Nederlandse kandidaten zeggen het ook belangrijk te vinden waar de organisatie voor staat: 40% wil graag iets over de missie en visie teruglezen. En 39% hecht veel waarde aan de carrière- en ontwikkelingsmogelijkheden.

40% van de werkzoekenden in nederland wil graag iets lezen over de missie en visie van de organisatie

En wat als deze informatie níet beschikbaar is?

En wat als zulke informatie niet beschikbaar is? Maar liefst 47% zegt niet te solliciteren als ze geen authentieke inside information kunnen vinden over de reputatie van de werkgever. En nog eens 41% zegt bij gebrek aan zulke informatie automatisch te gaan twijfelen aan de betrouwbaarheid van de organisatie. Zo’n 32% zegt zelfs te twijfelen of de vacature echt is als er geen informatie over de werkgeversreputatie voorhanden is.

Het antwoord? Transparantie dus

Het antwoord op deze problemen? Transparantie. Laat jezelf dus écht zien als werkgever. Met foto’s, filmpjes, authentieke verhalen. Want kandidaten willen weten waar ze aan toe zijn, net zoals een werkgever dat wil weten. Het verklaart bijvoorbeeld de opkomst van een start-up als Spielwork, een van de recent genomineerde Start-ups van het Jaar, die onder het mom van ‘Ontdek wat een baan echt inhoudt‘ werkzoekenden volledige openheid belooft.

‘Eerlijkheid boven alles’

Indeed grijpt het onderzoek zelf aan om nog eens de aandacht te vestigen op zijn eigen (recent vernieuwde en verrijkte) Bedrijfspagina’s. Hier kunnen werkgevers niet alleen informatie over zichzelf kwijt, maar kunnen (ex-)medewerkers ook een review achterlaten. In de praktijk blijken veel werkgevers hier nogal huiverig voor. Want wat als die ex-werknemer nou eens niet zo positief is?

voor De helft (49%) wordt hun kijk op een werkgever positiever als hij reageert op een negatieve review

Volgens Indeed geldt hier echter: ‘Eerlijkheid boven alles’. Als de reacties namelijk wél positief zijn, komt de informatie meteen geloofwaardig over. En zijn ze negatief? Dan biedt het een mooie kans om te laten zien hoe betrokken je bent en hoe je omgaat met kritiek. ‘Kortom: hoe je bent als werkgever.’ De helft (49%) van de ondervraagden geeft aan dat hun kijk op een werkgever positiever wordt als deze reageert op een negatieve review.

Juiste informatie als het laatste zetje om te solliciteren

Volgens de onderzoekers werken positieve reviews versterkend voor het werkgeversmerk en het aantal sollicitanten op vacatures. Negatieve berichten worden door sollicitanten juist vaak gerelativeerd (‘Zoveel mensen, zoveel meningen’). Bovendien, zeggen ze: zulke reviews geven je natuurlijk ook veel inzicht in je eigen organisatie. Want dan kun je daar weer je beleid op aanpassen… Informeer je sollicitant dus, zo is hun devies. ‘Vaak betekent de juiste informatie net het extra zetje, waardoor iemand die zich oriënteert op een nieuwe baan, besluit daadwerkelijk te solliciteren.’

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners