Ook buiten de Randstad ontwikkelt de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden zich nu sterk.
Er zijn dit derde kwartaal bovengemiddelde groeicijfers voor regio’s zoals Groningen, Zeeland en Limburg, blijkt uit de analyse Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt over het derde kwartaal van 2014 van Yacht. De situatie op de arbeidsmarkt blijft in deze regio’s desondanks nog wel achter op de grootstedelijke en centrale regio’s meer nabij de Randstad.
Spin-off
‘We zien Zeeland nu profiteren van aantrekkende export en haar sterke industriële positie in vooral chemie’, aldus Michel Verdoold, directeur HR bij Yacht. ‘Noord- en Midden Limburg heeft profijt van de spin-off van de relatief gunstige ontwikkeling in werkgelegenheid van onder andere Zuid-Oost Brabant en het is daarnaast een belangrijk distributieknooppunt. Ook bestedingen van Duitse consumenten dragen bij aan de verbetering van de werkgelegenheid in deze grensregio. Groningen heeft op zijn beurt veel banen in de collectieve sector en industrie. Deze beide krimpsectoren zijn sterk vergrijsd en als gevolg hiervan groeit de vervangingsvraag en dus het aantal vacatures. Het gevraagd opleidingsniveau in deze sectoren neemt hier steeds verder toe.’
Dynamiek
Het aantal vacatures voor hoger opgeleiden steeg in het derde kwartaal van dit jaar met 16 procent ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar. Deze stijging is al sinds het eerste kwartaal van 2013 ingezet en zet zich duidelijk voort. Door de aanhoudende en grotere economische dynamiek stijgt ook de arbeidsmobiliteit: werkgevers durven weer mensen aan te nemen en werknemers durven oude zekerheden op te geven voor een nieuwe uitdaging.
Een nieuwe vacature
Verdoold: “We zien duidelijk positieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor hogeropgeleiden. Door het aantrekken van de Nederlandse bedrijvigheid durven mensen vaker van baan te wisselen. Baanwisselaars creëren hierdoor vaak weer een nieuwe vacature, die ook weer ingevuld moet worden. We zien deze positieve ontwikkeling vooral terug in de vraag naar hoog opgeleide specialisten binnen de IT, engineers en ook bij de commerciële functies als account- en salesmanagers.’
Veel social media
Opvallend is dat vooral sociale media steeds meer gebruikt worden om een baan te vinden, stelt Yacht. Vacaturesites en vooral het persoonlijke netwerk zijn nog steeds de bronnen die het meest worden gebruikt, maar ruim een kwart van de hoger opgeleiden zegt óók social media in te zetten als oriëntatiekanaal. Dit aandeel is vooral relatief hoog onder de veel gevraagde ict’ers: meer dan een derde van hen zegt social media te gebruiken in de zoektocht naar een nieuwe baan. Maar de ict’ers hálen het nog niet bij werkzoekenden binnen Marketing & Communicatie of ons eigen HR. De werkzoekenden in deze vakgebieden spannen de kroon: hier zoekt respectievelijk 43% en 42% met social media naar een nieuwe baan.
Foto via Flickr.com