Gem. leestijd 3 min  495x gelezen

Meer dan helft Nederlandse bedrijven krijgt werk niet af wegens personeelstekort

Is de ergste schaarste op de arbeidsmarkt voorbij? Bepaald niet, meldt nieuw onderzoek. Van de werkgevers geeft 56% aan dat ze het moeilijk vinden mensen aan te trekken. En 54% heeft te weinig personeel om al het werk af te krijgen.

Meer dan helft Nederlandse bedrijven krijgt werk niet af wegens personeelstekort

Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven (54%) zegt te weinig personeel te hebben om al het werk af te krijgen. Maar liefst 56% van de Nederlandse werkgevers geeft aan dat ze het moeilijk vinden om werknemers aan te trekken. Bovendien heeft één derde (34%) moeite om hun personeel te behouden, blijkt uit grootschalig onderzoek van Europese HR-dienstverlener SD Worx onder ruim 16.000 werknemers en bijna 5.000 HR-managers uit 16 Europese landen.

Een derde van de bedrijven zegt moeite te hebben het bestaande personeel te behouden.

Dat de war for talent nog altijd gaande is wordt bevestigd in het onderzoek. Zo blijkt dat ruim 4 op de 10 ondervraagde werkgevers in Europa (43%) worstelen om werknemers aan te trekken. België en Nederland zijn op dat vlak koploper (met elk 56%). Daarbij komt nog dat een derde van de bedrijven moeite heeft het bestaande personeel te behouden. Dit leidt ertoe dat dus meer dan de helft (54%) van de Nederlandse organisaties het vereiste werk niet af krijgt vanwege personeelstekort.

Belang van training

Eén van de oplossingen is persoonlijke ontwikkeling van werknemers stimuleren, bijvoorbeeld door opleidingen, aldus de onderzoekers. Ruim driekwart (78%) van de Nederlandse werknemers is zich bewust van zijn kwaliteiten, terwijl 61% aangeeft te weten waar hij of xij zich verder kan ontwikkelen. Opvallend is dat 37% van de medewerkers zich bewust is van het belang van opleiding om relevant te blijven op de arbeidsmarkt.

Meer dan de helft van de medewerkers kreeg het voorbije jaar überhaupt geen training.

Ondanks dit onderkende belang van educatie, geeft een kwart (24%) van de Nederlandse bedrijven aan dat ze het lastig vinden training en ontwikkeling in te zetten. Dat is wellicht een van de verklaringen waarom meer dan de helft (56%) van de medewerkers het voorbije jaar überhaupt geen training kreeg. Al blijkt niet iedereen dat even erg te vinden: 43% van de werknemers geeft aan geen tijd aan training te willen besteden. Vooral Europese jongeren onder de 25 jaar zijn niet geïnteresseerd in opleidingen (37%), gevolgd door 25- tot 29-jarigen (35%) en 45- tot 49-jarigen (33%). Van de Nederlandse medewerkers zegt 41% geen tijd te hebben voor trainingen, terwijl 20% beweert dat hun leidinggevende hun persoonlijke ontwikkeling tegenhoudt.

Helft traint digitaal

In de praktijk leren medewerkers op allerlei manieren bij. Bijvoorbeeld online, op de werkvloer en met of zonder een expert. Bijna de helft (47%) van de Nederlanders geeft aan dat ze op een digitale manier nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Bedrijven blijken hier goed op voorbereid te zijn: maar liefst 70% van de Europese organisaties heeft de technologie in huis voor digitale trainingen. Een meerderheid (54%) van de Nederlandse medewerkers geeft de voorkeur aan leren met anderen (social learning), tegenover 37% die zich liever individueel bijschoolt. Ook is er een grotere voorkeur voor leren mét begeleiding van een expert (57%) dan zonder begeleiding (32%).

‘Blijven leren is belangrijk, of het nu gaat om alleen kennis bijspijkeren of soft skills ontwikkelen.’

Bruce Fecheyr-Lippens, chief people officer bij SD Worx: ‘Blijven leren is belangrijk, of het nu gaat om alleen kennis bijspijkeren of soft skills ontwikkelen. Je personeel trainen in verschillende talenten en vaardigheden is niet enkel verrijkend voor henzelf, maar ook voor de organisatie. Trainingen maken medewerkers multi-inzetbaar, wat bedrijven de flexibiliteit biedt om makkelijker in te spelen op de maatschappelijke en technologische veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Wie zijn personeel opleiding aanbiedt, stimuleert de interne flexibiliteit en zet zijn talenten optimaal in. Zo onderscheidt je je in de war for talent.’

Meer weten?

Meer weten over de situatie en de trends op de arbeidsmarkt? Kunnen we volgend jaar verdere afkoeling, of juist meer krapte verwachten? En hoe speel je daarop in? Het wordt allemaal besproken op 29 november, tijdens het altijd goedbezochte seminar Arbeidsmarkttrends. Met onder meer Mathijs Bouman en Eveliese Luiting als sprekers. Dus schrijf je snel in:

Trends

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners