In de afgelopen 2 maanden hebben honderdduizenden werknemers hun cv online gezet of hun bestaande cv up to date gebracht. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van de Intelligence Group.
Intelligence Group weet niet precies waar dit aan ligt. Zij stellen dat januari traditiegetrouw een maand is waarin werknemers hun goede voornemens in daden omzetten, maar de crisis zal zeker een rol spelen.
Stijging cv’s
Uit het onderzoek blijkt dat de grootste stijging in het aantal online cv’s in de zakelijke dienstverlening plaatsvindt. 28% van de werknemers in deze sector heeft het cv online gezet. De laagste percentages kan men vinden in de non-profit sector, met name in het onderwijs en de gezondheidszorg (respectievelijk 15% en 13%). Overheidsambtenaren scoren iets hoger met 19%.
Werf& sprak over deze bevindingen met Monsterboard.nl en NationaleVacaturebank.nl. De beide vacaturesites melden ook een stijging in het aantal online geplaatste cv’s. Monsterboard.nl stelt dat er opvallend veel meer cv’s zijn geplaatst in januari 2009 en spreekt over het hoogste aantal in de afgelopen 2 jaar. Bij NationaleVacaturebank.nl is eenzelfde ontwikkeling merkbaar: uit hun statistieken blijkt dat in oktober 2008 het aantal cv’s ten opzichte van het oktober 2007 met 45% is toegenomen. In januari 2009 zijn er 54% meer cv’s geplaatst ten opzichte van december 2008. Het verschil tussen de beide maanden is ieder jaar groot.
De stijging in het aantal geplaatste cv’s is bij NationaleVacaturebank.nl met name te zien in de sectoren P&O/Training/Opleiding, Horeca/Detailhandel en Financiële Dienstverlening. Bij Monsterboard.nl zijn de grootste stijgingen te vinden in de sectoren banking/makelaardij, gevolgd door productie/fabricage.
Respons ook omhoog
Niet alleen het aantal cv’s dat online wordt geplaasts zit in de lift, ook de gemiddelde respons op personeelsadvertenties is gestegen. Uit een steekproef van PCM Media onder bijna 300 personeelsadvertenties in de periode mei tot en met december 2008 is gebleken dat de respons op een personeelsadvertentie in de Volkskrant, Vkbanen, NRC Handelsblad, nrc.next en Trouw de afgelopen maanden is verdubbeld. De grootste stijging in respons is te vinden in de functiegroep directie/management.
Bij NationaleVacaturebank.nl en Monsterboard.nl is de gemiddelde respons op vacatures ook gestegen. NationaleVacaturebank.nl meldt dat de respons op hun online vacatures ten opzichte van januari 2008 met 95% is gestegen. Ook Monsterboard.nl ziet sinds november 2008 een toename van het aantal sollicitaties in verhouding tot het aantal beschikbare vacatures op de site.
Daling
De beide vacaturesites melden naast de stijging in het aantal geplaatste cv’s en de respons per vacature echter ook een daling in het aantal vacatures. Zowel Monsterboard.nl als NationaleVacaturebank.nl melden dat hun totale vacatureaanbod in de afgelopen maanden is gedaald. Daartegenover staat dan weer de grotere respons per vacature.
Winnen door nu te werven
Volgens Intelligence Group hebben werkgevers in deze arbeidsmarkt veel te winnen: Bedrijven die nu gaan adverteren, hebben veel meer kans op succes. Er zijn meer cv’s beschikbaar voor minder bedrijven. Bovendien ziet het medialandschap er beter uit, waardoor je je beter kunt onderscheiden. Elke euro die je nu investeert, is beter benut dan een jaar geleden.
Ook Monsterboard.nl en NationaleVacaturebank.nl blijven positief. Volgens NationaleVacaturebank.nl biedt de huidige marksituatie veel mogelijkheden voor de Nederlandse Werkgevers. Monsterboard.nl stelt dat ondanks de verminderde groei van het aantal banen dit nog niet heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de werkgelegenheid. Dit toont, aldus Monsterboard.nl, de opmerkelijke veerkracht van de Nederlandse arbeidsmarkt.