Wat een feestelijk moment had moeten zijn, sloeg als een boemerang terug in het gezicht van accountantskantoor Mazars. Bij de bekendmaking van het ‘vijfkoppig bestuur voor de komende vier jaar’ viel velen namelijk al snel iets op: diversiteit bleek nog nauwelijks doorgedrongen tot de directie van het kantoor. Of het moest zijn dat 1 van de 5 géén bril had.
Op LinkedIn, toch niet vaak het terrein van heftige controverse, ging het dit keer snel los. ‘Jongens, hoe krijg je dit voor elkaar’, vroeg bijvoorbeeld Harry Starren, de oud-directeur van VNO-NCW opleidingscentrum De Baak en tegenwoordig CEO van Ithaca International, zich af. ‘Ik zou die foto maar goed bewaren, zodat je de (klein)kinderen kunt zeggen: ‘ja, lieverd, we wisten niet beter – we hadden vooral oog voor de cijfers en zagen alleen elkaar’.’
‘Leuk, zo’n terugblik naar 1921’
Van ‘Ergens een afslag gemist, denk ik’ tot ‘Leuk, zo’n terugblik naar 1921’, of: ‘Frisse club, anno 1950’; bijna 200 reacties verzamelde de post al. Waarbij vooral de selectiemethodes bij het accountantskantoor het nogal eens moeten ontgelden. ‘De kans om 5 nieuwe bestuursleden te benoemen en dit is de uitkomst? Dan kom ik graag helpen met jullie D&I-beleid’. En ook op Twitter gaat het inmiddels aardig los:
Bij Mazars zijn ze klaar voor de toekomst. Lekker divers bestuur ook: 1 heeft geen bril en 2 dragen geen stropdas. Die komen er wel, daar bij Mazars ?. pic.twitter.com/F44ufAxXDE
— Bianca den Outer (@biancadenouter) January 18, 2021
Au! En dat terwijl Mazars – opgericht in 1945, meer dan 40.000 professionals in ruim 90 landen, in Nederland zo’n 600 medewerkers – juist diversiteit zo hoog in het vaandel zegt te voeren. Zo werkt het bureau mee aan een onderzoek naar de genderbalans bij centrale banken, en heeft het ‘diversiteit’ zelfs tot 1 van de 6 kernwaarden gebombardeerd.
In een eerder interview geeft Ton Tuinier, voorzitter van de Raad van Bestuur sinds 2008, ook aan hoe belangrijk hij het onderwerp vindt. ‘Werven in het old boys network draagt niet per definitie bij aan diversiteit’, zegt hij daar. ‘We moeten creatief zijn en ook via andere, nieuwe kanalen op zoek gaan naar (vrouwelijk) talent.’ Ook zei hij destijds: ‘We besteden ruime aandacht aan het diversiteitsbeleid, we zijn onderweg en het blijft een uitdaging.’
Campagne met diversiteit
Al meer dan 10 jaar geleden (!) ondertekende Mazars het ‘Charter Talent naar de Top‘. Daarbij zei toenmalig bestuurslid Paul Steman zich te verbinden aan het doel om in de top van de organisatie meer vrouwen werkzaam te hebben. In de top van Mazars Nederland was destijds 8 procent vrouwen werkzaam. Maar Mazars zei dit percentage binnen vier jaar te willen verdubbelen. Want: ‘Mazars vindt dat diversiteit goed is voor het bedrijf’, aldus Steman toen.
‘Mazars vindt dat diversiteit goed is voor het bedrijf’. Zei een bestuurslid 10 jaar geleden…
Op sociale media startte het accountantskantoor toevallig (?) deze week een campagne waarin die diversiteit goed tot uiting komt en ook doelbewust gezocht lijkt.
Op de commotie op sociale media heeft het bedrijf overigens nog geen reactie gestuurd.