Het verhaal van hun recruitmentsite is bekend. Maar hoe zet Deloitte technologie nog meer in om de beste kandidaten te werven? Drie vragen aan Martijn Kriekaard.
Kriekaard is manager Talent Acquisition Beleid & Innovatie bij Deloitte. Donderdag spreekt hij op het allereerste Recruitment Tech Event in Utrecht. Daarbij gaat het eens een keer niet over de awardwinnende recruitmentsite van het advieskantoor, die 5 jaar geleden algemeen als baanbrekend en maatgevend werd gezien. Kriekaard wil nu juist een ander kijkje in de keuken geven.
#1. Wat wil je je publiek meegeven?
‘Ik heb geen echte presentatie voorbereid, en ga ook niet allemaal slides laten zien. Ik wil niet alleen zenden, ik wil juist interactie met de groep, en kijken of we samen verder kunnen komen. Voor mij is de bijeenkomst geslaagd als ik ook informatie kom halen, en niet alleen kom brengen. Ik zeg niet dat wij de waarheid in pacht hebben. Op een aantal fronten zijn we best ver, en dat durf ik ook best te laten zien, maar op een aantal punten kunnen wij ook nog heel veel leren.’
#2. Waarin zijn jullie dan bijvoorbeeld best ver?
‘We zien vrij goed voor ons hoe we het willen hebben. De echte tooling hebben we ook wel in place. Daar kan iedereen me over bevragen. We hebben qua reporting ook een grote stap gemaakt, maar zitten met ons ATS en de functionaliteit naar de kandidaat toe hooguit op het gemiddelde van wat in de branche gebruikelijk is.
We zijn best trots op onze referraltool, ‘Deloitte Match‘. Trots, omdat we denk ik op een fun & easy manier de eigen medewerkers aansporen om actief op zoek te gaan in het eigen netwerk naar nieuwe collega’s. Het is leuk en makkelijk, werpt geen drempels op. We hebben een intuïtieve bediening en elementen van gamification erin zitten. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe goed je collega’s het doen, en dat kan weer stimuleren om ook een tandje erbij te zetten.’
Dit systeem hebben we volledig zelf ontwikkeld, en zijn we ook nog steeds aan het doorontwikkelen. Zo is ook social hierin steeds beter ontsloten.
#3. En wat kan er bij jullie nog verbeteren?
‘Ons systeem van CRM, candidate relations management, daar zijn we nog niet zover in. We doen bijvoorbeeld al heel lang aan campus recruitment, maar heel eerlijk: wat doen we met al die mensen die we zo verzameld hebben? Dan gaan we weer naar het volgende event, en gaan we weer adressen verzamelen. We willen dat beter aanpakken, en hebben het komende jaar daar ook best wilde plannen mee. Maar daarover later meer dus…’
Martijn Kriekaard is een van de sprekers op het eerste – en volledig uitverkochte – Recruitment Tech Event ooit, 26 november in de industriële setting van De Fabrique in Utrecht.