Als er één gemene deler was te vinden tussen alle genomineerden voor de Bureaurecruitment Awards van 2024, dan was het wel de aandacht voor de kandidaat, en de toch vooral menselijke component die alle deelnemers propageerden. Of het nou eigenaar Bas van Hout en marketingmanager Gabie van Heuven van Steamz waren (links op de foto boven), of individuele recruiters als Simon van Zeelst, Edwin Klomp of Kristel van Prattenburg, steeds bleek ‘de kandidaat centraal’ volgens henzelf de hoeksteen van hun succes.
Het verschil maakten de winnende bureaus nog steeds op het menselijke vlak, zo bleek telkens weer.
En zo was het ook bij de winnaars van de uiteindelijke awards. Of het nu ging om Fongers & Fongers, het Achterhoekse bureau van de zussen Fongers (rechts op de foto), dat een publieksprijs in de wacht sleepte, of om 365werk (midden), die door de vakjury als bureau van het jaar werd uitverkozen, of om Marleen Wallerbosch van Romyn recruitment, individuele prijswinnaar bij zowel publiek als vakjury: telkens weer viel op hoe de kandidaat een centrale rol in hun proces had. Natuurlijk, technologie was ook bij hen allemaal belangrijk. Maar het verschil maakten ze toch nog steeds op het menselijke vlak, zo bleek steeds opnieuw.
Match als succes
‘Mooi om te zien dat die menskant blijft’, vatte dagvoorzitter Ineke Kooistra (ex-YoungCapital, nu CEO Circle8Group) het aan het eind van deze alweer achtste editie van het evenement samen. ‘Hoe leuk het werk ook kan worden dankzij de vele technologie, die echt persoonlijke match, dat is toch het succes van ons vak. Dat moeten we niet vergeten, dat moeten we vasthouden.’ Zoals Wallerbosch demonstreerde, door in haar ‘winnaarsspeech’ bijvoorbeeld te verklaren ‘stiekem’ de publieksprijs mooier te vinden dan de prijs van de vakjury. ‘Want het zijn uiteindelijk toch de mensen voor wie we het doen…’
Even daarvoor had ze al gezegd dat ze ‘oprecht gelooft dat het in recruitment gaat om de mens – het potentieel leren zien. Verder kijken dan alleen de statistieken, maar leren kansen te zien in mensen.’ Iets wat Stéphanie Berris, winnaar van vorig jaar, ook memoreerde toen ze het stokje vol trots mocht overdragen aan haar opvolger. ‘We zagen bij de presentatie niet alleen Marleen de recruitmentprofessional, maar hoorden ook mama Marleen, die ontdekte dat er meer is dan goed scoren en lekker verdienen.’ Een verhaal dat bij de jury veel indruk maakte, zeker toen Wallerbosch spontaan haar voorbereide speaker notes weggooide, en uit het hoofd haar verhaal verder vertelde.
Welkome boodschappen
Het waren warme, welkome boodschappen op een dag waarop ook donkere wolken voor de bureaubranche werden geschetst. Zo begon het al met Lieven Van Nieuwenhuyze (Chief Digital bij House of HR), die enerzijds vriendelijk opriep ‘nooit te stoppen met nieuwsgierig zijn’, maar tegelijk vertelde dat we nu middenin de vierde grote wave of disruption zitten, een kantelmoment, ‘even ingrijpend als de opkomst van internet’, die ons allemaal in staat stelt tot wel 40% efficiënter te werken. En er dus wel degelijk reden is om je een beetje zorgen te maken over je baan als recruiter.
‘Dankzij ChatGPT kunnen die mensen nu in vlekkeloos Nederlands ons vertellen dat ze geen Nederlands spreken.’
‘Wij dachten altijd: creativiteit is niet te automatiseren, daar zijn altijd mensen voor nodig. Maar generative A.I. kan dat wel. En dat gaat heel snel.’ Hij wijst bijvoorbeeld op de gratis voice-versie van ChatGPT (handig!), en de impact die dat kan hebben op helpdesks. Maar ook hoe kandidaten dankzij makkelijk toegankelijke vertaalfuncties over de hele wereld kunnen solliciteren. ‘Dankzij ChatGPT kunnen die mensen nu in vlekkeloos Nederlands ons vertellen dat ze geen Nederlands spreken.’ En zo staat dus ook de wereld van bureaurecruitment voor grote veranderingen, schetste hij.
De verdwijnende recruiter
Een boodschap die onderstreept werd door de volgende spreker, Rik Verbrugge (RecruitNow). Onder de prikkelende titel ‘The disappearing recruiter‘ hield hij een betoog over de veranderende functie, en hoe technologie daarin een rol speelt. ‘Ik wil niet aan een zaal vol professionals vertellen dat ze naar het UWV moeten vanmiddag’, begon hij nog geruststellend. Maar daarna liet hij, aan de hand van de case van WijZorgen, wel mooi zien hoe technologie processen kan versnellen én verbeteren.
‘Welcome to the future of recruitment. Maar als je hierin niet meegaat, zijn je laatste jaren als recruiter begonnen.’
Van de 100 sollicitaties plaatste dit bureau er aanvankelijk slechts 3 tot 5, en kreeg het slechts van zo’n 15% van de kandidaten verrijkte gegevens. Dankzij de introductie van A.I.-recruiter Fenna liep dit echter op tot 85%. Door daarna elke kandidaat na te bellen, verbeterde het aantal plaatsingen per talentscout, zoals recruiters bij WijZorgen heten, met maar liefst 50%. En dat in slechts 1 maand.
‘Door de simpele samenwerking tussen mens en machine kan de productiviteit dus exploderen’, zo schetste Verbrugge. ‘Welcome to the future of recruitment.’ Maar ook: ‘Als je hierin niet meegaat, zijn je laatste jaren als recruiter begonnen.’ En dat lot kan uiteindelijk volgens hem wel eens de helft van de bureaus treffen, of ze nu groot of klein zijn.
Platforms
De bedreigingen komen overigens niet alleen van A.I.-technologieën die processen efficiënter maken of die beter dan mensen kunnen voorspellen welke kandidaten voor welke functies interessant kunnen zijn. Vergeet vooral ook de opkomst van platforms niet, die vraag en aanbod makkelijker bij elkaar kunnen brengen dan ooit. Maar Sepp Haans (Freshheads) stelde het publiek hierbij wel gerust. Hij zei ervan overtuigd te zijn dat platforms – om allerlei redenen – here to stay zijn, maar vertelde ook dat dit recruiters nog niet meteen overbodig maakt. ‘De recruiters zijn nog altijd degenen die het mechanisme laten werken. Een A.I.-platform is dan ook geen big bad wolf, maar een helpful fox’, zei hij. Hoe dat precies werkt? Daarover meer tijdens een ontbijtsessie op 18 april.
OntbijtsessieExponentieel groeien
Hoe snel zo’n platform dan kan gaan? Héél snel, bleek wel uit de slotsessie die Pim Graafmans namens YoungOnes verzorgde. In 2018 werd hier de eerste gig gekoppeld aan een kandidaat, in 2022 lag de omzet al op 117 miljoen. Met wekelijks zo’n 1.500 nieuwe aanmeldingen. ‘Dat exponentieel groeien kan omdat je het systeem zijn werk laat doen’, vertelde hij. En soms hoef je dan zelfs ook niet eens iets aan marketing te doen, en gaan je medewerkers gewoon uit zichzelf reclame voor je maken, bijvoorbeeld via TikTok.
@valentinahuizing Inmiddels is me loon verhoogt naar €18,50😛 #pov #fy #youngones ♬ Tantoe Lekker – Antoon & Big2
Toen Graafmans ontdekte dat na het verschijnen van dit filmpje ineens het aantal aanmeldingen op het platform verdubbelde, besloot het bedrijf deze tactiek over te nemen, en zelf influencers aan te schrijven, of ze niet ook eens een campagne via TikTok wilden doen. ‘Elke keer meer dan 1 miljoen views’, vertelt hij daarover. ‘En echt niet zo duur als je misschien denkt. Heel interessant, bleek het in elk geval voor ons. Dikke tip dus. Wij zien die inschrijvingen hierdoor steeds maar weer omhoog schieten.’
@pietervalley Wie wil er ook zo bij lopen? 😎🌴Mede mogelijk gemaakt door @YoungOnes #followyourheart #youngones ♬ In The Forest (Acoustic Indie No Copyright) – Instrumental – Lesfm & Olexy
Op het gebied van sociale media zijn er allerlei categorieën te vinden. Maar ‘werk’ is er daar nog steeds niet eentje van, constateert Graafmans. ‘Dus daar liggen nog altijd enorm veel kansen. Over een paar jaar staat generation Alpha bij jou op de stoep. En die weten echt niet anders dan dat ding aan hun hand vastzit. Dus wake up en omarm die groep.’ En zorg vooral dat ze je makkelijk kunnen bereiken en je dan ook snel reageert. Een boodschap die duidelijk bij alle aanwezige bureaus wel resoneerde, en in elk geval bij de winnaars van de dag.
Meer weten?
- Verslag van een jurydag: wie worden de bureau(recruiter)s van het jaar?
- Volg vanaf volgende week de podcasts die live op deze dag zijn opgenomen.