Gem. leestijd 3 min  645x gelezen

Marketing automation helpt asielzoekerscentra bij personele uitdaging (inzending USG People)

Marketing automation helpt asielzoekerscentra bij personele uitdaging (inzending USG People)

Door het combineren van marketing automation met de human touch heeft Start People in 1 weekend maar liefst 700 kwalitatieve leads voor de COA gerealiseerd. Lees de hele case van USG People die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case USG People

Omschrijving van de case

Start People zocht voor de Centraal Orgaan opvang Asielzoekers in zeer kort tijdsbestek honderden schaarse kandidaten in de functie van woonbegeleider, casemanager en programmabegeleider verspreid over diverse (nog te openen) locaties door het land. Belangrijk aspect hierbij was het snel kunnen opschalen van beschikbare medewerkers naar aanleiding van de instroom van asielzoekers én het selecteren van de juiste kandidaten op de vereiste competenties. Naast actief werkzoekenden was de wens ook latent werkzoekenden te werven om de kandidatenpopulatie te vergroten.

Omdat het hier een groot volume betreft was het digitaliseren van het recruitmentproces gewenst om productiviteit en effectiviteit op de vestiging te verhogen. Via recruitment marketing automation hebben we dit bereikt. Targeted ads, speciale landing pagina’s, geautomatiseerde opvolging via email, sms en pre-screening recruitment workflows zorgden voor dat het hele proces automatisch ging.

Na het eerste weekend waren er 700 gekwalificeerde leads. Middels geautomatiseerde vragen werden de hard- en softskills per lead in kaart gebracht. Vervolgens werden de leads automatisch ingedeeld in kwalificatie groepen. Hiermee kon de recruiter geprioriteerd alle leads in de meest relevante volgorde bereiken. De leads werden geborgd in een dashboard van waaruit, m.b.v. onze recruiters door heel Nederland, de opvolging plaatsvond.

Wat was de impact van de case?

Na het samenstellen van de projectgroep voor de COA marketing automation volgde begin december de eerste meeting om te bepalen wat de uitdaging was en wat de benodigdheden waren om tot een geschikte oplossing te komen. Een duidelijke omschrijving van de doelgroep, het in kaart brengen van de profielen, een eerste aanzet van de inrichting van de marketing automation en de workshop voor het optimaal opvolgen de leads. Samen met Jobrock ging Start People voor de COA aan de slag.
De profielen die Start People zocht:

  • Woonbegeleider
  • Case manager
  • Programmabegeleider
  • Huismeester
  • AMV medewerker

Zodra de campagne eenmaal live was en de potentiele leads binnenstroomden waren de betrokken vestigingen door het dolle heen. De resultaten bewijzen dat:
De cijfers

  • Impressies:84122
  • Views:7125
  • CTR:8,47%
  • Leads:696
  • CTR sollicitatie:9,7%
  • Kosten per clicks:0,06
  • Kosten per lead:0,64
  • Geschikte kandidaten:112

Besparing:

Vanuit de flow kwamen uitsluitend geschikte leads. Vervolgens nam de recruiter contact op met de lead voor een inhoudelijk gesprek. Dit gesprek was direct gericht op plaatsbaarheid van de kandidaat omdat de screening en pre-selectie reeds geautomatiseerd was afgerond. Dit resulteerde in een tijdsbesparing van 1e telefonische screening á 10 minuten per lead en onnodige inzet van searchactiviteiten.

Side effects:

  • Employer branding voor COA en Start People
  • Actieve opbouw kandidatenpool
  • Doorplaatsing andere opdrachtgevers
  • Versterking relatie COA en Start People

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Recruitment marketing automation is een innovatieve manier van recruitment waarin Human Touch en Digital Guided gecombineerd is om zowel de kwaliteit van werving en selectie, productiviteit en effectiviteit te verbeteren.

De automation flow zorgde voor een nieuwe wijze van selecteren waarbij aan de hand van prikkelende praktijkgerichte vragen de competenties van de kandidaat in kaart werden gebracht. Ondanks het digitaliseren van het proces is er meer dan voldoende ruimte overgebleven voor de persoonlijke benadering van de recruiters. Met weinig mediakosten is het bereik zeer groot en zijn er in een paar dagen tijd ongekend veel geschikte kandidaten geworven.

De combinatie van digitalisering en persoonlijke benadering maakt dat deze case uitermate geschikt is voor een Werf& Award. Als wij deze winnen zullen wij dat met veel trots en enthousiasme uitdragen. Zowel intern als extern. Daarnaast is het de bekroning, voor het hele projectteam, op het verrichte werk.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

• Directeur Overheid l Sebastiaan Rozema
• Product Owner Jobrock l Mariska Bos
• Eigenaar Jobrock.com l Rob Boersma
• Keyaccountmanager l Cindy Bijker
• Operationeel manager l Dominique Klein Douwel
• 5 betrokken recruiters door heel Nederland
o Liza Kleine
o Desiree Boereé
o Joke Wijn
o Ilse Houben
o Sienna Sonneberg

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners