Er is veel nieuw als je Marion van Happen mag interviewen. Niet alleen zit ze nog in haar wittebroodsweken als CEO van HeadFirst Group, het hele bedrijf zit ook nog middenin een verhuizing. De groei van de organisatie heeft ertoe geleid dat het vorige pand te klein werd. Dus is het een paar honderd meter verder in Hoofddorp neergestreken. In het voormalige pand van de ANWB, bekend van de duurzame opzet en de ronde theaterzaal.
Dat betekent dat er op het moment van spreken nog volop geklust wordt. Hier ontstaat een nieuwe kantooromgeving, conform de tijdgeest, met veel glas, en minder werkplekken dan werknemers. Een omgeving waar Van Happen zich al snel zegt thuis te voelen. ‘Ik hou ervan bij winnaars te horen’, laat ze zich op een gegeven moment ontvallen. ‘Dat is de HeadFirst Group zeker. En het is ook een organisatie die heel hard leert van hoe je invulling kunt geven aan de vraag die er speelt in de arbeidsmarkt.
Bureaurecruitment Live
Dat leren, daar zal ze meer over vertellen tijdens Bureaurecruitment Live, waar ze 5 april een van de keynote sprekers is. En dan vooral over de rol van data daarin. Want dat data steeds belangrijker worden is bekend. Maar hoe je dat in de praktijk precies zó handen en voeten geeft dat je organisatie er ook daadwerkelijk beter van wordt, dat is nog de Heilige Graal. Maar Van Happen is vastberaden bij HeadFirst Group die puzzel te ontwarren.
‘Ik wil de bezoeker meenemen in hoe we het data driven werken aanpakken, en wat onze uitdagingen zijn.’
‘We hebben natuurlijk nu al ongelooflijk veel data. Elke klik leggen we vast. Zo hebben we afgelopen jaar bijvoorbeeld al een model gepresenteerd – ontwikkeld door Intelligence Group – dat kan voorspellen hoe de tariefontwikkeling van zzp’ers en professionals in dienst van detacheerders eruit komt te zien. Ik heb mezelf ten doel gesteld dat we daar de komende tijd nog meer stappen gaan zetten. Al wil ik tijdens het evenement vooral het eerlijke verhaal vertellen. Want we zijn op dit moment zeker nog niet volledig data driven. Daarom wil ik graag de bezoeker meenemen in hoe we dat aanpakken, en wat onze uitdagingen daarin zijn.’
Tech & touch
Uurtarieven voorspelbaar maken, matchen op basis van artificial intelligence en bepalen welke contractvorm en welk wervingskanaal het best werken voor een vacante rol. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de data driven aanpak die Van Happen voorstaat. De ideale mix van ‘tech & touch‘ moet zo steeds dichterbij komen. ‘Door te vertellen hoe wij als lerende organisatie daaraan vormgeven, wil ik anderen inspireren ook die stap te zetten. Daarom willen we de komende tijd ook meer de uitkomsten en resultaten die we boeken delen met de markt.’
Dat heeft voor beide zijden van de arbeidsmarkt zo z’n voordelen, stelt ze. ‘Voor opdrachtgevers kan duidelijk worden waar beweging is op de arbeidsmarkt. Zo kunnen we meer zekerheid bieden dat ze hun bedrijfsvoering en projecten goed kunnen doorzetten, ongeacht de contractvorm waarmee hun talenten aan de slag zijn. En voor de professionals kan het inzicht bieden in de competenties waarnaar de vraag groeit en waarin het dus goed is zich te ontwikkelen.’
Van #2 naar de nieuwe #2
Van Happen is zelf bij HeadFirst Group terecht gekomen na een loopbaan van 22 jaar bij USG People, tegenwoordig RGF Staffing geheten, waar ze sinds 2018 in de raad van bestuur zat. Dit bedrijf was jarenlang de vaste nummer 2 op de omzetranglijst van de 100 grootste flexbedrijven van Nederland. Totdat ze op een ochtend wakker werd en ontdekte dat het bedrijf in die positie was ingehaald door HeadFirst Group. ‘Wat is dít?, vroegen wij ons op dat moment af. Dus toen de kans kwam om hier de overstap naartoe te maken, vond ik dat meteen interessant.’
‘Toen de kans kwam om de overstap te maken, vond ik dat meteen interessant.’
HeadFirst Group is de afgelopen jaren hard gegroeid, zowel autonoom als door overnames. Zo trad vorig jaar RPO-specialist Sterksen toe, en waren er ook al overnames te noteren van Staffing MS, Between, Myler en Source. Aan Van Happen de komende jaren om te zorgen voor synergie tussen al die merken.
Regisseur voor flexibele schil
Wat het heel interessant maakt, zegt ze, ‘is dat ik zie dat steeds meer bedrijven vragen om een regisseur voor hun flexibele schil. Ik denk dat daar heel grote kansen liggen om dat – samen met uitzenders – goed te organiseren. Uitzenders zijn namelijk ook heel belangrijk als leveranciers in de grote Total Talent Management-opdrachten waarmee wij onze opdrachtgevers helpen. En daar ligt onze ambitie: het aanbieden van die totaaloplossing. Als je dat goed weet te organiseren en anderzijds die professionals aan je weet te binden door te boeien, kun je groeien.’
‘Andere landen staan niet stil, daar wordt de markt ook steeds meer volwassen.’
Die ambities zijn overigens ook steeds meer internationaal, aldus Van Happen. ‘We willen heel graag onze activiteiten uitbreiden in een aantal landen. Nederland heeft internationaal gezien een heel volwassen flexmarkt. Ondertussen staan ook andere landen niet stil. Daar liggen kansen. Bovendien heeft de pandemie ook letterlijk grenzen doen vervagen. Dat maakt dat we dus nu een versnelling kunnen maken, en steeds beter internationale klanten kunnen bedienen.’
Platformorganisatie
Cruciaal daarbij is wel – daar is-ie weer – een goede database. Hoe lastig is het om een netwerk met voldoende professionals over de grens op te bouwen? Van Happen: ‘Veel IT-professionals kunnen we dan wel remote, dan wel lokaal via ons laten werken. Dat netwerk opbouwen gaat grotendeels online, via Select, een nu al heel goed systeem, dat we momenteel ook nog verder ontwikkelen. We kijken natuurlijk ook naar partijen in het buitenland die ons die footprint kunnen bieden die we nodig hebben om daar verder te groeien.’
Elke dag heeft HeadFirst Group zo’n 16.000 professionals aan het werk (via een eigen organisatie van nog geen 300 mensen).
Doel dat ze daarbij voor ogen heeft is een ‘echte platformorganisatie’, met zoveel mogelijk gedigitaliseerde dienstverlening, en professionals die deel uitmaken van een community. Momenteel heeft HeadFirst Group elke dag zo’n 16.000 professionals aan het werk (via een eigen organisatie van nog geen 300 mensen). Een aantal dat afgelopen jaar met zo’n 1.000 groeide. En dat ook steeds meer dienstverlening kan verwachten. ‘Zo hebben we recent een nieuwe partij op het gebied van verzekeringen on demand aangehaakt, Alicia Benefits. Op die manier kijken we steeds: hoe kunnen we de beste partner voor de professional zijn?’
Place-to-go voor professionals
Juist door die dienstverlening wil HeadFirst steeds meer de place-to-go voor de professional worden, vertelt Van Happen. ‘Naast de grote contracten die wij met opdrachtgevers hebben natuurlijk. Maar dus ook omdat we focussen op het ontwikkelen van talenten, in de richting die de arbeidsmarkt vraagt. We hebben hier het overzicht daarvan. Dat is absoluut een voordeel van zo’n groot scala aan opdrachtgevers. Plus: we hebben een heel dossier van de professionals in kaart. Zo wordt die match steeds beter te maken.’
‘We hebben een heel dossier van de professionals in kaart. Zo wordt die match steeds beter te maken.’
Daarbij gaat het allang niet meer alleen om matching op basis van cv’s, benadrukt ze. ‘We weten allemaal dat je wat dat betreft verder moet kijken dan naar het verleden. Daar gaan we ons de komende tijd dan ook verder op richten. Ook dat is onderdeel van die data driven aanpak. Dat is spannend, maar het is wel het idee dat we willen brengen. Als je marktleider bent in het segment waarin wij ons begeven, dan moet je ook het goede voorbeeld geven, vind ik, maar ook eerlijk vertellen: dit zijn onze uitdagingen, zo pakken we dat aan.’
Meer weten?
Op 5 april vertelt Marion van Happen tijdens een keynote meer over de data driven aanpak van HeadFirst Group, tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live. Schrijf je hier in: