Gem. leestijd 3 min  757x gelezen

Marion de Vries: ‘Weg met de losse flodders, haal uit de trends wat voor jou relevant is’

Marion de Vries: ‘Weg met de losse flodders, haal uit de trends wat voor jou relevant is’

Trends te over, maar welke zijn er voor jou bruikbaar? Marion de Vries helpt je de weg vinden tussen alle tools en termen naar een goed werkgeversmerk.

Tijdens de Webinar Week presenteert ze op 13 februari 2019 het webinar ‘7 manieren om met je employer brand aan de slag te gaan’. Wij wierpen alvast een blik vooruit op het webinar.

> Waarover ga je het hebben tijdens de Webinar Week?

‘Ik ga het hebben over de trends die je momenteel ziet op het gebied van employer branding. Aan de ene kant zie je namelijk berichten dat het heel belangrijk wordt. Aan de andere kant wordt er geschreven dat het een achterhaald begrip is, omdat het in alles zit wat je doet, van je candidate journey tot vacaturetekst. Er worden nogal boude uitspraken gedaan, zoals dat de candidate journey belangrijker is dan employer branding, terwijl werken aan een goede candidate journey natuurlijk gewoon employer branding is. In mijn webinar wil ik het weer op zijn plek zetten zonder dat het te theoretisch wordt. We rennen nu met zijn allen van de ene naar de andere trend. Ik wil het niet ingewikkelder maken dan het is. Welke hulpmiddelen heb je nodig om een sterk werkgeversmerk te bouwen? Daar ga ik het over hebben.’

> Waarom is employer branding zo belangrijk?

‘In feite koop je een baan, het is een ruilmiddel. Onbekend is onbemind, dus heb je naamsbekendheid nodig. Je wilt ook een stukje voorkeur creëren, want met alleen die vacature ben je er niet. Het is belangrijk om daarvan bewust te zijn. De candidate journey is pas interessant als mensen al interesse in je tonen, daar zit dus nog nog een heel stuk vóór.’

‘De candidate journey is pas interessant als mensen al interesse in je tonen’

> Hoe zie jij 2019 voor je?

‘Ik denk dat het goed is dat we elkaar gaan helpen om alle nieuwe ontwikkelingen die er nu zijn in een bredere context te plaatsen. Zo zien we bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie dat er meer behoefte dan ooit is aan theoretische onderbouwing. Natuurlijk moet je wel van theorie naar praktijk gaan. We moeten af van de losse flodders. Je moet eruit halen wat voor jou relevant is. Ik geniet van deze periode, want er is veel creativiteit.’

> Waar zie je die creativiteit ontstaan?

‘Ik vind het leuk om te zien dat er in de zorg veel creativiteit is. Die organisaties hebben vaak minder budget en denken goed na over wat ze doen. Denk bijvoorbeeld aan de winnaar van de Werf& Award, het Reinier de Graaf-ziekenhuis. Zo zie je allemaal initiatieven die enorm zitten op de relatie met de potentiële sollicitant, ondanks het gebrek aan geld en tijd. Het is prachtig als technische tools je daarbij kunnen helpen, maar zelfs zonder die tools zie je dat mensen hun best doen om die relatie aan te gaan. Hoe persoonlijker je het maakt, hoe groter de kans dat het slaagt. Je moet nu harder lopen voor de sollicitanten en dat prikkelt. Creativiteit is de emotie en warmte waarmee je mensen over de streep trekt.’

‘Creativiteit is de emotie en warmte waarmee je mensen over de streep trekt’

> Wat is jouw uitdaging?

‘Ik zit bij Rijkswaterstaat, waar we de arbeidsmarktcommunicatie nu vrij professioneel hebben staan. De grootste uitdaging zit hem erin om al die losse vragen en onderdelen die we doen in een goede structuur te krijgen. Zo zijn we bezig met employee relationship management, rondleidingen en referral. Ik merk dat het goed werkt, maar dat we nu de vinger achter moeten krijgen: wat levert het meeste op, in welke volgorde en wat is het tactische plan erachter? Wat je overhoudt zijn hele specialistische functies. Daar ligt voor mij de grootste uitdaging.’

Meer weten over de visie van Marion de Vries?

Volg dan woensdag 13 februari haar webinar, waarin ze vertelt hoe je met je employer brand aan de slag kunt gaan. Dit webinar is onderdeel van de Webinar Week, waarin 25 gratis webinars worden aangeboden.

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners