‘Lady Employer Branding’. En: ‘Moeder en hoeder van arbeidsmarktcommunicatie in Nederland’. Steam-directeur Onno Gout had mooie woorden over voor Marion de Vries, toen hij haar na de uitreiking van de Werf& Awards van dit jaar een oeuvreprijs mocht uitreiken, de allereerste (en mogelijk ook enige) Werf& Lifetime Achievement Award uit de geschiedenis.
‘Dit is een prijs voor een prestatie waaraan je een groot deel van je leven hebt gewijd.’
‘Deze oeuvreprijs is niet zomaar iets’, zei Gout, namens de jury, bestaande uit Annemarie Stel, Geert-Jan Waasdorp, Mirjam Boersma, Hans Kroonen en hijzelf. ‘Alleen de naam al leidde bij de jury tot discussie. Wat te denken van Lifetime Impactmaker Award of Master of Employer Branding award? We hebben veel de revue laten passeren om uit te drukken wat jij, Marion de Vries, voor ons vak betekent. De naam ‘Werf& Lifetime Achievement Award’ is echter perfect. Want dat is precies wat het is. Een prijs voor een prestatie waar je een groot deel van je leven aan hebt gewijd.’
Je moet wel gek zijn
‘Grote bewondering’, schetste Gout voor het werk dat De Vries heeft geleverd, sinds hun eerste ontmoeting, alweer meer dan 30 jaar geleden. ‘Mensen als James Ellis zeggen dat je wel gek moet zijn om in Employer Branding te gaan werken. Het spanningsveld waarin je terecht komt, hoe je recruiters, HR-managers, marketeers en brand managers op één lijn moet zien te krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over organisaties waar de politiek meekijkt. Je hebt het allemaal meegemaakt.’
‘Het mooiste is dat je de liefde voor dit vak nog altijd uitstraalt.’
En het mooiste? ‘Dat is dat je de liefde voor dit vak nog altijd uitstraalt’, stelde hij. ‘Dat was al zo binnen de VEA-vakgroep AMC, dat deed je als SJP-voorzitter, en dat doe je nog steeds wanneer je als voorzitter de Werf& Awards staat uit te reiken. En het gaat nog verder, ook je leerlingen bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie ervaren dat, als je enorme bak kennis en ervaring met ze deelt. Of als je organisaties helpt hun arbeidsmarktcommunicatie te professionaliseren. Dat zien vakgenoten aan je tijdens je EB-netwerkborrels in het Gooi of in je AMC-boekclub.’
Rijkswaterstaat
Marion de Vries begon haar loopbaan in arbeidsmarktcommunicatie in 1985, als account director bij bureau De Bussy, kweekvijver van veel talent. In 1990 was ze een van de oprichters en eigenaren van TBWA/JobCompany, waar ze tot 2004 bleef. Daarna volgde een hele waaier aan functies, van lid van het bestuur van de Vogelbescherming, tot communicatieadviseur rondom de invoering van de OV-chipkaart. En van columniste voor het FD tot eigenaar van haar eigen bureau The Reputationals.
‘Je hebt in al die jaren ons vak verder gebracht.’
De laatste 6 jaar is ze vooral actief als senior adviseur employer branding bij Rijkswaterstaat. En als juryvoorzitter van de Werf& Awards, en als docent natuurlijk. ‘Je hebt in al die jaren heel veel mensen geïnspireerd en ons vak verder gebracht’, concludeerde Gout dan ook. ‘En dat heeft geleid tot heel gaaf werk dat we net voorbij hebben zien komen. Kortom: meer dan terecht dat deze Lifetime Achievement Award jou toekomt. Namens het hele vak groot respect en grote dank.’