Gem. leestijd 2 min  944x gelezen

Marcel Molenaar: ‘Populaire werkgevers staan met 1-0 voor’

Marcel Molenaar: ‘Populaire werkgevers staan met 1-0 voor’

Wie het beste talent wil werven, kan maar beter zorgen dat-ie een populaire werkgever is. Dat bespaart ook op loonkosten, stelt Marcel Molenaar. ‘Als populaire werkgever sta je met 1-0 voor op je concurrentie als het gaat om het werven van het beste talent. Dat gaat niet alleen gemakkelijker en sneller, je kunt ook op loonkosten besparen’, aldus Molenaar, country manager Benelux bij LinkedIn. ‘In 2015 bleek uit onze data al dat 45 procent van de Nederlandse werknemers een baan bij een populaire werkgever meteen zou accepteren, zonder dat daar een salarisverhoging tegenover hoeft te staan. Maar als je bedrijf niet zo’n goede naam heeft, is een salarisverhoging van minstens 10 procent nodig is om talent te overtuigen om bij jou te komen werken.’

De populairste werkgevers

Wat zijn de populairste werkgevers op LinkedIn  (de Most In Demand Employers) in de Benelux?

  1. Google
  2. Apple
  3. Shell
  4. Unilever
  5. KLM
  6. Microsoft
  7. Nike
  8. Procter & Gamble
  9. Coolblue
  10. McKinsey

De lijst met ‘most in demand employers’ wordt onder meer bepaald door te kijken naar de bedrijven die het meeste worden gevolgd op LinkedIn en waar mensen het vaakst naar zoeken op het platform. Molenaar: ‘Ook kijken we naar de activiteit op LinkedIn naar aanleiding van een vacature.’

Lager verloop

Molenaar is wel zo fideel om te concluderen dat deze bedrijven dankzij hun populariteit niet meteen makkelijk aan het juiste talent komen. ‘Die conclusie kun je niet één op één trekken. Dat heeft ook te maken met in welke sector een bedrijf aan het werven is en hoe schaars bepaalde skills zijn in de markt. Ieder bedrijf dat op zoek is naar goede IT’ers moet daar hard voor werken. De merken uit deze top-10 mogelijk alleen net iets minder hard. Omdat een kandidaat sneller een baan accepteert bij een populair merk, ben je als recruiter minder tijd kwijt. Bovendien blijkt uit onze data dat het personeelsverloop bij een sterk employer brand ruim een kwart lager ligt. En dat scheelt ook nog eens in kosten.’  

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners