Het effect is niet héél duidelijk, maar het lijkt erop alsof tijdens het WK vooral mannen de banenjacht even laten voor wat het is en het voetbal voorrang geven.
Zo ziet online vacaturenetwerk Twiglers dat in de weken voorafgaand aan het WK het bezoek aan hun sites voor 42,5 procent uit mannen bestond. Tijdens het WK (tot nu toe) is dat gedaald tot 36,1 procent. Is dat een voetbal-effect? Dat zou je denken. Voor de zekerheid is de WK-periode namelijk ook nog vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, en daar komen soortgelijke cijfers uit. Zo bestond vorig jaar het bezoek in dezelfde periode nog voor 41,6 procent uit mannen.
Niet overal een WK-effect
Het WK-effect wordt overigens niet overal herkend. Zo meldt Indeed weliswaar in eerste instantie ‘piek- en dalmomenten in website-activiteit’ te zien ‘die interessant leken’. Maar die momenten bleken bij nader inzien toch te vergelijken met vorig jaar, toen er geen voetbal op tv was. ‘Wel is de online activiteit gestegen, maar dat is waarschijnlijk toe te schrijven aan onze eigen groei en de toename van het aantal banen in het algemeen’, aldus een Indeed-woordvoerder.
Solliciteren in de zomer
Van oudsher is de zomer een minder drukke periode op de arbeidsmarkt. Het aantal vacatures neemt in juli en augustus meestal (flink) af, terwijl ook het aantal sollicitaties vermindert. Maar het aantal sollicitaties per vacature daalt in de zomerperiode daarentegen nauwelijks, zo bleek uit eerder onderzoek. Uit eerder – kleinschalig – onderzoek van Werf& bleek ook al dat werven in de zomer werkgevers juist ongekende kansen biedt. Al zal het dus nog een kleine week duren voordat je weer evenveel mannelijke sollicitanten op je vacature mag verwachten.
Lees ook: