In 2012 ontving Defensie een Magneet voor haar campagne op een van de meest bezochte websites van Nederland: Marktplaats.nl. Doelstelling: de werving van technici. Voor deze Magneet update praten we met majoor Maaike Scholtens, Campagnemanager bij het Ministerie van Defensie. We vragen haar hoe het er nu mee staat.
Fake advertenties: echte sleutelaars gezocht
“Technici vormen een uiterst moeilijke wervingsdoelgroep,” vertelt Maaike. “Een opvallende boodschap alleen is niet voldoende. Daarom hebben we ‘fake’ advertenties op Marktplaats geplaatst in technische categorieën (auto-onderdelen, brommeronderdelen, communicatie e.d.). In de advertenties worden bijzondere onderdelen zoals een F16-voorwiel, marineradar of 16-liter-motorblok uit een pantservoertuig te koop aangeboden. De echte sleutelaars spraken we hier uiteraard mee aan! De advertenties nemen de doelgroep echter ongemerkt mee naar de wereld van techniek bij Defensie. Zo kijk je het ene moment nog op Marktplaats rond, en sta je op het andere op een landingsbaan naast een F16. Met succes. Deze guerrilla Marktplaats-campagne wist veel nieuwe bezoekers naar de werkenbijdefensie-website te halen. De campagne is mede een succes door de nauwe samenwerking met Marktplaats.”
Loopt de campagne nog?
“De campagne van Defensie uiteraard wel, maar deze uiting is alleen in 2012 ingezet. Een campagne als deze bereikt veel in korte tijd, maar is minder geschikt als lange termijn uiting.”
Wat heeft deze uiting gedaan voor de werving?
“Deze vernieuwende manier van het bereiken en betrekken van de doelgroep, heeft ervoor gezorgd dat potentiële medewerkers die Defensie niet als mogelijke werkgever overwegen via hun hobby/persoonlijke interesse op een onverwacht moment toch met die mogelijkheid worden geconfronteerd. Met als resultaat een doelgroep die meer openstaat voor een eventueel vervolgcontact”.
Werving van technici op dit moment
“Technisch personeel werven is én blijft moeilijk. En hoewel Defensie te maken heeft met bezuinigingen, blijft de behoefte aan (technisch) personeel wel bestaan om uitzendingen veilig en goed uit te voeren. Deze campagne bewijst dat het loont om buiten de gebaande paden te denken en te werven. In plaats van de campagne nog een keer in te zetten, nodigen we in 2013 de doelgroep uit om persoonlijk kennis te komen maken met de techniek van Defensie. Op 6 november organiseren we onder de naam TechBase op het Amsterdamse NDSM-terrein een event waar we nieuwe technici mee hopen te interesseren voor een carrière bij Defensie.”
Bureau
Deze campagne werd ontwikkeld door Steam. Kijk voor meer Magneetwaardig werk op SJP.nl.
De Magneet Update maken we in samenwerking met de SJP. Regelmatig blikken we kort terug met een Magneet-winnaar van de afgelopen jaren, met een update hoe het nu gaat met werving en creativiteit.