Gem. leestijd 2 min  1936x gelezen

Magneet Update: Backstage trip Liander

Magneet Update: Backstage trip LianderIn 2011 werd Liander genomineerd voor de effectiviteitsmagneet met de campagne Backstage Trip for Energy VIPS. Een campagne gericht op de prewerving van een lastige doelgroep: technici. De Magneet Update vraagt zich af hoe het er nu voor staat. We zijn benieuwd naar de resultaten van de campagne.

De nominatie

Liander is onderdeel van netwerkbedrijf Alliander. Met meer dan 7.000 medewerkers werken zij dagelijks aan de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Roos Lavrijsen, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie en Corporate Branding bij Liander: “Het doel van de campagne was, en is nog steeds, om VMBO leerlingen  te enthousiasmeren voor technische opleiding. Dat proberen we te doen op het moment dat  leerlingen nog een keuze moeten maken voor de richting Techniek. De decanen en docenten spelen hier een belangrijke rol in. Om deze reden is er voor gekozen om de doelgroep via de school/decanen en docenten techniek te bereiken door lespakketten te ontwikkelen”. Dit leverde Liander een verdiende nominatie op voor de effectiviteitsmagneet.

De campagne nu

De campagne bleek zeer succesvol. Daarom is de campagne afgelopen jaar herhaald. Roos: “Beide keren is deze heel goed ontvangen. Vorig jaar zijn er ongeveer 750 lespakketten aangevraagd en hebben we 36 docenten en decanen ontvangen op onze twee opleidingscentra. Beide jaren hebben we 3 klassen meegenomen op een backstagetrip. We hebben drie voetbalstadions bezocht en daar de relevantie van energie uitgelegd. De leerlingen hebben een game gedaan waarin de voetballerij samen kwam met de wereld van energie. Een van de docenten gaf ons terug: ‘Zeer leuke game en ik heb de leerlingen zelden zo enthousiast gezien’.  Voor ons een groot compliment!”.

Ook dit jaar gaat Liander de campagne herhalen:

“Voor de zomer gaat de eerste aankondiging de deur uit. En na de zomer wordt het lespakket weer actief aangeboden. We willen dit jaar nog meer inzetten op beleving. Daarnaast willen we ook sterker inzetten op de relatie met de docenten en decanen. Om echt contact te houden. We zitten nu in de doorontwikkeling van dit onderdeel”.

Nieuwe campagne employer branding

Behalve deze specifieke campagne gericht op prewerving, onplooit Liander nog meer activiteiten op het gebied  van arbeidsmarktcommunicatie: “Dit jaar gaan we naar buiten met een Employer brand campagne op doelgroepniveau. Voor de doelgroepen MBO techniek, HBO/WO techniek, HBO/WO IT, Technisch trainees en Management trainees. Het doel van de campagne is het vergroten van onze naamsbekendheid en versterken van het imago van Liander als werkgever”.

Wellicht levert het in de toekomst wederom een nominatie op.

Bureau

Deze campagne werd ontwikkeld door Steam. Kijk naar meer Magneetwaardig werk op SJP.nl

De Magneet Update maken we in samenwerking met de SJP. Iedere maand blikken we kort terug met een Magneet-winnaar van de afgelopen jaren, met een update hoe het nu gaat met werving en creativiteit.

Deze bijdrage is geleverd door Joline Kuijt, bestuurslid van de SJP.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners