‘Niet één verhaal, maar een rijkdom aan verhalen.’ En ‘Een nieuwe generatie brengt nieuwe ideeën.’ Of: ‘Mijn kracht is dat ik kan manoeuvreren tussen culturen en talen.’ En: ‘Divers talent brengt dynamiek in een organisatie.’ Zomaar een viertal quotes uit een nieuwe campagnefilm van het Agora Network, een stichting die culturele diversiteit in organisaties wil bevorderen en waar talenten met roots uit alle hoeken van de wereld samenkomen.
‘Biculturele mensen worden helaas nog te vaak stereotyperend afgebeeld.’
‘In deze campagne willen we de diverse talenten laten zien en in hun kracht zetten’, vertelt Rik Blokland, producer van de film. En dan dus juist níet in een slachtofferrol of in een bescheiden houding, zegt hij. ‘Zo worden biculturele mensen helaas nog te vaak stereotyperend afgebeeld.’ De nieuwe film en de bijbehorende campagnebeelden moeten daarentegen empowerment uitstralen: in woord en in beeld. ‘Dit laatste doen we door de talenten letterlijk op een voetstuk te plaatsen. Niet nadrukkelijk, want Agora Network heeft absoluut geen activistische inslag, maar het is er wel subtiel in verweven.’
Paars en trots
In de film vertellen een aantal biculturele rolmodellen over wat het thema diversiteit voor hen betekent. Ook het kleurgebruik in de film geeft een belangrijke boodschap af. Door de huisstijlkleur paars te gebruiken in de belichting zijn de verschillen in huidskleur bijna niet te zien. ‘En daar gaat het om: iedereen mag trots zijn op de culturele achtergrond, maar daar hoeft de nadruk niet op te liggen. Gelijkwaardigheid staat centraal’, aldus Selda Akbal, co-voorzitter van Agora Network.
‘Iedereen mag trots zijn op de achtergrond, maar daar hoeft de nadruk niet op te liggen.’
Akbal hoopt vooral dat de film mensen aan het denken zet. ‘Dat het verwondert, mensen toch weer even met de neus op de feiten drukt en wanneer andere kosmopolieten die hiernaar kijken denken: ‘dit zijn mijn rolmodellen, dit kan ik dus ook bereiken’.’ Maar ook is er een boodschap voor werkgevers. Te vaak zien die culturele afkomst namelijk nog als een beperking, in plaats van een verrijking. ‘Terwijl het juist voordelen heeft om bicultureel opgegroeid te zijn. Je leert je manoeuvreren in talen, culturen en dat brengt een enorme flexibiliteit met zich mee.’
Bijzondere vereniging
De eerste ideeën voor de branding movie ontstonden tijdens een kop koffie tussen Blokland en Akbal, die vanuit hun beider vakgebieden in gesprek raakten over diversiteit en inclusie op de werkvloer. ‘We waren in contact gekomen nadat ik in 2019 een blog had geschreven over bewuste en onbewuste discriminatie op de arbeidsmarkt’, aldus Blokland. ‘En zo ontdekte ik wat een bijzondere vereniging dit is.’
De eerste ideeën voor de branding movie ontstonden tijdens een kop koffie.
Met uiteindelijk een heel mooi gevolg, aldus Blokland. ‘Ik vind het eindresultaat echt magisch. Het is nog mooier geworden dan ik dacht, mede ook door de open deelnemers en goede cameramensen en fotografen die hieraan mee hebben gewerkt.’ Akbal: ‘Ik vind het mooi dat de emotie erin terugkomt. Waar worstelen we als diverse talenten dan precies mee? Waar gaat het om? Dat wordt door die persoonlijke verhalen duidelijk.”
Enorm gegroeid
Agora Network is de laatste jaren enorm gegroeid, onder meer door de groeiende bewustwording over het belang van diversiteit binnen organisaties. Maar tegelijkertijd ziet Akbal veel van die organisaties nog wel worstelen met hoe ze een inclusieve beeldtaal op hun werkenbij-sites kunnen neerzetten. ‘Wij hebben hierin het voortouw genomen en willen biculturele medewerkers, vrij van stereotypen, in hun kracht laten zien.’
‘We willen biculturele medewerkers, vrij van stereotypen, in hun kracht laten zien.’
De campagne is tijdens Diversity Day officieel gelanceerd. Alle mensen die in het filmpje zijn te zien, zijn ook echt medewerkers die werkzaam zijn bij de verschillende organisaties die lid zijn van het netwerk van Agora. Zo staat op onderstaande foto Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Kanalenstrategie
Agora Network plaatst op zijn site onder meer vacatures voor aangesloten werkgevers. ‘Die organisaties weten ons dus ook te vinden ter uitbreiding van hun kanalenstrategie als onderdeel van de arbeidsmarktcommunicatie, om zo ook meer divers talent binnen te halen’, aldus Akbal. Daarnaast organiseert het netwerk bijvoorbeeld ook workshops en werkt ze aan ‘bewustwording op C-niveau’.
Bij de helft van de Nederlandse organisaties ligt geen focus op het actief voorkomen van discriminatie.
Iets wat nog steeds nodig blijkt. Zo meldden de onderzoekers van het jaarlijks terugkerend HR-trendonderzoek (Performa Uitgeverij, Berenschot, en AFAS Software) vorige week nog dat steeds meer HR-professionals zich bewust zijn van de positieve gevolgen van een divers medewerkersbestand, maar dat tegelijkertijd de helft van hen aangeeft aan dat er binnen hun organisatie geen focus ligt op het actief voorkomen van discriminatie. Juist dat patroon wil Agora Network met zijn nieuwe campagne doorbreken. Of, zoals Hammersma in de film stelt: ‘Een inclusieve organisatie ontstaat niet vanzelf. Daar moet je echt aan werken.’