Omschrijving van de case
DAF Trucks N.V. is een technologiebedrijf en de toonaangevende fabrikant van bedrijfsvoertuigen in Europa. Het is een volle dochteronderneming van PACCAR Inc, wereldleider in het ontwerp en de productie van lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen. DAF beschikt over een uitgebreid, wereldwijd netwerk van meer dan 1.100 dealer- en servicepunten.
Onderzoek leert dat het monteursberoep een verouderd, onaantrekkelijk en fysiek zwaar imago heeft.
Binnen de gehele branche is er een groot tekort aan monteurs – tegenwoordig technici genoemd. Een technicus draagt enorm bij aan de omzet van een DAF-dealer. Een tekort heeft dus niet alleen effect op service & klanttevredenheid, maar ook direct op de omzet. Onderzoek binnen de branche leert dat het beroep een verouderd, onaantrekkelijk en fysiek zwaar imago heeft.
Doelstellingen
- Verhogen van bekendheid van DAF als werkgever
- Verbeteren van de perceptie van het beroep en van de ontwikkeling die het beroep doormaakt
- Subdoelstelling: huidige DAF-technici trots maken.
Made for DAF
Om het imago van technici te verbeteren introduceerde DAF het ‘Made for DAF’-stempel. In het dagelijks leven wordt al snel duidelijk of iemand de juiste skillset heeft die bij een DAF-technicus hoort. In drie video’s laten we personen zien die ‘Made for DAF’ zijn.
DAF | Werf & Case video from FCB Amsterdam on Vimeo.
De boodschap: wil jij doorgroeien, werken met de modernste werkplaats-systemen, vrijheid en verantwoordelijkheid en wil je werken aan de beste trucks? Dan is DAF made for you.
Uitrol
Made for DAF wordt landelijk én lokaal via de dealers uitgerold. Eerst in Nederland, later in Duitsland, Frankrijk en België. Ee rest van Europa volgt in 2020. Via een social media leadcampagne worden drie video’s onder potentiële technici verspreid en volgen we geïnteresseerden op met nieuwe content. Leads worden direct doorgezet naar de dichtstbijzijnde dealer. Dealers worden aangemoedigd zelf campagne te voeren en ontvangen een dealer-recruitmentpakket met alle mogelijk denkbare campagnematerialen en tips & tricks.
Wat was de impact van de case?
Resultaten
De Made for DAF-campagne doet waarvoor het ontwikkeld is; nieuwe technici aanwerven en een tekort aan technici oplossen. Via de social mediacampagne en landingspagina wist DAF in totaal al 230 leads te verzamelen. DAF wist hierdoor het technicibestand in de participerende landen te verhogen met 47.
- Nederland: 23
- Duitsland*: 12
- Frankrijk: 12
- België: n/a, campagne loopt nog
*= Campagne in eerste instantie lokaal uitgerold bij een aantal vooraf geselecteerde dealers.
Social media
Op social media zijn er 3 video’s ingezet om het imago van een technicus te vernieuwen. Video-kijkers werden geretarget met een carrousel-advertentie die de voordelen om te werken bij DAF benoemde. Als laatste advertentie werd een lead ad ingezet. Geïnteresseerden konden via deze advertentie hun gegevens achterlaten en informatie aanvragen. In totaal zijn er 2.054.591 potentiële technici bereikt, klikten er 8.443 door naar de landingspagina en lieten 99 potentiële technici hun gegevens achter via de lead ad.
Ook de subdoelstelling werd behaald – Made for DAF bleek een versterker voor de interne trots om voor DAF te werken. Medewerkers plaatsen ‘Made for DAF’ in hun e-mailhandtekening, posts op de diverse social media werden gedeeld, speciale polo’s werden besteld en een sticker met de stempel prijkte op laptops.
Verdere uitrol
Het succes van de campagne leidde ertoe dat de campagne op korte termijn ook wordt uitgerold in.
- UK
- Denemarken
- Zweden
- Finland
- Spanje
- Italië
- Polen
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Met Made for DAF weet DAF het beroep als technicus opnieuw aantrekkelijk te maken en het technicibestand in de participerende landen te verhogen met maar liefst 47 nieuwe technici.
De campagne verandert het imago van het beroep op een unieke en onderscheidende manier.
De campagne verandert het imago van het beroep op een unieke en onderscheidende manier. Een innovatieve mediastrategie identificeert geïnteresseerde technici en zij krijgen ook content te zien die de voordelen van het werken bij DAF uitlegt. Ook stelt de campagne hen in staat om gegevens achter te laten voor opvolging.
Naast het landelijk campagne voeren via social media is de ondersteuning van de lokale dealers essentieel en onderscheidend. Met een kick-off event voor dealers en een groot dealer recruitmentpakket met alle campagnematerialen en tips kunnen de dealers met de Made for DAF-materialen campagne voeren voor hun eigen dealerbedrijf.
Made for DAF bracht niet alleen nieuwe technici naar de werkplaats, maar ook een gevoel van trots naar alle medewerkers.
Made for DAF bracht niet alleen nieuwe technici naar de werkplaats, maar ook een gevoel van trots naar iedereen die met en voor DAF werkt.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Jaap Hoogveld (DAF Trucks NV)
- Noortje van der Heijden (PACCAR Parts)
- Nicole de Bie (PACCAR Parts)
- Massimo van der Plas (FCB)
- Bram Draaijer (FCB)
- Saskia Barendsma (FCB)
- Wouter Kampman (FCB)
Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards 2020