Dat ChatGPT volop gebruikt wordt om vacatureteksten te schrijven, dat weten we nu wel. Maar ook op allerlei andere terreinen speelt A.I. inmiddels een steeds grotere rol in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe campagne voor de banen- en opleidingenmarkt op 16 maart van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis. Want als je thema De zorg van morgen is, waarom zou je dan eigenlijk géén A.I. inzetten om dat te promoten?
Als je thema De zorg van morgen is, waarom zou je dan eigenlijk géén A.I. inzetten om dat te promoten?
‘Toen we gingen nadenken hoe we op een opvallende manier campagne konden voeren voor de banen- en opleidingenmarkt, verkenden we verschillende concepten’, vertelt Rik Blokland, die als creative director bij de campagne betrokken is. ‘Normaal gesproken gebruiken we voor de wervingscampagne voor dit ziekenhuis hyperrealistische video’s en foto’s. Maar vanwege het thema kozen we nu ervoor om het te verbeelden met kunstmatige intelligentie, van Midjourney (of Discord, voor de kenners).’
Gloednieuwe PET-CT-scan
Het topklinisch opleidingsziekenhuis – met 600 bedden – in Rotterdam-Zuid koos het thema, vanwege de toekomstgerichte en innovatieve ambities, legt Blokland uit. ‘Mooie voorbeelden hiervan zijn de eigen Innovatie Campus en het recent geopende monitoringscentrum, waar de gezondheid van patiënten op afstand in de gaten wordt gehouden door middel van apps. En een gloednieuwe PET-CT-scan en een hybride operatiekamer, waar verschillende nieuwe technologieën samenkomen’.
De doelgroepen voor de banen- en opleidingenmarkt zijn nogal uiteenlopend, van studenten tot zorgprofessionals, zij-instromers en herintreders. ‘Dit was des te meer reden om een ambitieus beeld neer te zetten. Niet het gewone werk dat iedereen kent, nee, juist de focus op de gedreven aanpakkers met ambitie die ook zo eigen is aan de cultuur van het ziekenhuis’, aldus Blokland.
White, blue and grey with orange elements
Blokland gaf de chatbot als eerste prompt om een visualisatie te maken van: ‘hospital of the future, spacious high tech interior, glass, metal, instruments, CT scan, with in the centre a happy looking nurse in white clothing making a ultra realistic photo in white, blue and grey with orange elements’.
‘Mocht je denken dat je in één keer een fantastisch beeld krijgt? Dat is helaas nog net niet waar.’
‘Mocht je denken dat je dan in één keer een fantastisch beeld krijgt? Dat is helaas nog net niet waar. Vele uren en 168 (!) beelden later, hadden we twee platen gegenereerd die we perfect vonden. Daarvan hebben we de centrale figuur van de ene plaat in Photoshop voorzien van elementen uit het uniform van het ziekenhuis en haar daarna geplaatst in het andere beeld, waarvan we de achtergrond het beste vonden.’
Goede A.I.-visualisatie programma’s als Midjourney zijn niet meer gratis, maar wel veel en veel beter dan een jaar of zelfs een half jaar geleden, ontdekte Blokland. ‘Ze zijn nu echt heel goed in staat realistische mensfiguren te genereren, hoewel je soms de bekende fouten als handen met 6 vingers nog wel eens voorbij ziet komen.’
‘Sommige figuren leken meer op de groteske standbeelden uit de metro van Moskou dan op collega’s of patiënten.’
‘Waar het programma vooral moeite mee heeft zijn groepen mensen. Sommige figuren leken meer op de groteske standbeelden uit de metro van Moskou dan op collega’s of patiënten.’
Monsterachtige figuren
Op andere visuals bevolkten ‘monsterachtige figuren’ opeens de achtergrond, zegt hij. ‘Mensen met een half been, geen romp of verwrongen gezichten. Mede hierom kozen we voor een neutrale achtergrond, met veel perspectief en vooral de suggestie van apparatuur en omgeving. Verder is culturele of genderdiversiteit geen vanzelfsprekendheid voor het programma, daar moet je ook echt op sturen.’
‘Het is nog altijd een kwestie van én geluk én wijsheid.’
De kracht van het programma is volgens hem dat het met onverwachte oplossingen komt. ‘Maar je moet daarbij heel goed kijken of het de plank niet misslaat, wat in de meeste gevallen wel gebeurt. De combinatie van een goed geformuleerde opdracht en een geoefend oog om de beste beelden te selecteren en door te ontwikkelen zijn nog onmisbaar. Het is nog altijd een kwestie van én geluk én wijsheid.’
Resultaat
De campagne is inmiddels te zien via een eigen website, posters, online bannercampagne en een teaservideo. ‘Hij spat uit de tijdlijnen van de socials en de posters hebben ronduit een aanzuigende werking’, constateert Blokland. ‘De campagne wordt momenteel stapje voor stapje uitgerold, maar zowel binnen als buiten het Maasstad Ziekenhuis wordt al enthousiast gereageerd.’
Lees ook
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Dit waren de mooiste campagnes van het jaar 2021
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.