Gem. leestijd 2 min  3506x gelezen

Maak een verpletterende eerste indruk

Maak een verpletterende eerste indruk

Iemand verleiden om bij jouw organisatie te solliciteren is de optelsom van tientallen eerste indrukken die worden gevormd in een lange periode, beginnend bij een eerste contactmoment tot en met de eerste werkdag en de eerste 100 dagen die daarna komen. Eén slechte indruk binnen arbeidsmarktcommunicatie is vaak meteen een ‘show stopper’ of in dit geval een ‘sollicitatie stopper’. Ik geef je in deze serie een groot aantal voorbeelden hoe je als werkgever de eerste indruk van een (potentiële) werknemer kunt beïnvloeden.

Gedeelde visie over werkgeverschap

Het is van belang dat de gehele organisatie een beeld naar buiten brengt. Dit kan je ondersteunen door te zorgen voor de volgende zaken:

  • Duidelijke employer values. Het hebben van een aantal heldere values, helpen de werknemers van de organisatie om hetzelfde uit te dragen en een eenduidig beeld naar buiten te brengen.
  • Een CEO met een verhaal. De CEO van Amazon, Jeff Bezos vertelde standaard in al zijn interviews dat Amazon altijd op zoek was en plek had voor het beste talent van de wereld. Het herhalen van een sterke boodschap, zorgt dat de organisatie hier ook naar gaat handelen.
  • Ambassadeursprogramma: werknemers die bijvoorbeeld op opendagen en op de ‘campus’ het verhaal van de werkgever vertellen, moeten hier heel goed in getraind worden. Ambassadeur zijn is een serieus en verantwoordelijke taak, dat goed geoefend en getraind moet worden.
  • Train alle nieuwe werknemers: tijdens de (online) onboarding moeten werkgevers geholpen en getraind worden in het voelen en begrijpen van de ‘employer story’ en ‘employer values’. In Nederland is Randstad beroemd om het ‘blauw’ verven van haar medewerkers.

Want-to-join-effect

Sommige bedrijven zijn zo uniek, dat als je die verhalen hoort dat je wou dat je er onderdeel van was. Waarin onderscheidt jouw organisatie zich?

  • Bijzondere bedrijfsfeesten en uitjes. Sommige bedrijven zijn bekend om de bijzondere uitjes die zij met elkaar maken. Variërend van de skireisjes in de partnerkantoren tot en met de twee jaarlijkse bedrijfsfeesten waarbij Ahoy wordt afgehuurd.
  • Overtreffende trap in arbeidsvoorwaarden. Hoezo 3 extra dagen ouderschapsverlof voor vaders zullen ze bij &Samhoud of PwC hebben gedacht. Bij deze werkgevers heb je recht op respectievelijk 2 maanden en 2 weken (onbetaald) ouderschapsverlof. Het verhaal van het sollicitatiegesprek in de showroom van de autodealer kennen we allemaal nog. Voor bepaalde doelgroepen echt
  • Iets extra’s en unieks doen voor je eigen personeel. Had je een gewoon kerstpakket of iets bijzonders? Het verrassen van de eigen werknemers met iets unieks is een indruk die rond zingt op de arbeidsmarkt…
  • De magie van Disney, de Efteling of het blauwe van de KLM….. de blijvende indruk van een uniform of de visie en beleving van een organisatie.

Deze bijdrage is de eerste in een serie, geschreven door Geert-Jan Waasdorp en vormde de basis van het artikel in Werf& 24: De 40 kansen op een eerste indruk.

 

[box type=”shadow” align=”alignleft” width=”620″ ] Werf& 24 heeft als thema: de eerste indruk. Je leest alles over het maken van een goede eerste indruk als werkgever. Met de nieuwste trends in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, verrassende campagnes en creatieve sollicitaties. Werf& ook ontvangen? Neem nu een abonnement of bestel het nummer in onze shop. [/box]

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners