Enkele jaren geleden was je als sollicitant al dolblij als je überhaupt op gesprek mocht komen. Nu lijkt het er bijna op dat je als recruiter blij mag zijn als je sollicitant voor jou kiest. Deze machtsverschuiving heeft een grote impact op hoe recruiters te werk moeten gaan. Hoe voorkom je dat je die ideale kandidaat afschrikt?
6 tips voor een positiever gesprek
De Candidate Experience is inmiddels een ingeburgerd begrip, net als de Candidate Journey. Veruit de meeste indruk maak je tijdens die reis nog altijd met het fysieke sollicitatiegesprek. Dáár wordt bepaald of jullie samen verder gaan of niet. Daarom: 6 tips om juist van dat gesprek een positieve ervaring te maken:
#1. Denk continu aan: tweerichtingsverkeer
Pas op voor ‘machtsmisbruik’. Dit klinkt heel zwaar, maar ik bedoel er niets anders mee dan dat je niet moet denken dat zo’n kandidaat maar blij moet zijn met de kans die je hem of haar biedt. Je moet ook bedenken dat jij als recruiter blij mag zijn dat de kandidaat tijd voor je wil maken en geïnteresseerd is in je vacature en het bedrijf. Vind hier de juiste middenweg in, en bouw daarom ook voldoende ruimte in voor ‘tweerichtingsverkeer’.
#2. Stel de kandidaat vroeg op zijn gemak
Na de zóveelste kandidaat kan het zijn dat je een beetje klaar bent met alle koetjes en kalfjes en het liefst snel tot de kern komt. Toch heeft zo’n aanloop naar het ‘echte’ gesprek wel nut: het is vaak de perfecte gelegenheid om een kandidaat op zijn of haar gemak te stellen. Neem daarom de tijd om jezelf (en eventueel je mede-selecteurs) voor te stellen, en de opbouw van het gesprek kort toe te lichten. Ook kun je de kandidaat hier stimuleren vragen te stellen. Zo ontstaat een ontspannen basis voor de rest van het gesprek.
#3. Hou de vragen én het gesprek open
Gesloten vragen (waar je met ja of nee op kunt antwoorden) leiden zelden tot veel inzicht over een kandidaat. Hetzelfde geldt voor een ‘gesloten’ gesprek, dat meer lijkt op een overhoring dan op een manier om iets te weten te komen over iemands persoonlijkheid. Denk aan een vraag als ‘Wat kun je ons vertellen over ons bedrijf?’
Een vraag als ‘Wat kun je ons vertellen over ons bedrijf?’ lijkt te veel op een overhoring
Zulke vragen kunnen een afschrikwekkend effect hebben op je kandidaat. Probeer daarom liever de dialoog aan te gaan in je gesprek. Een vraag als ‘Wat wil je nog meer over ons bedrijf weten?’ draait de rollen mooi om. Daardoor wordt het gesprek direct dynamischer. Ook ontneem je hiermee bij de kandidaat de angst voor incorrecte antwoorden.
#4. Behandel ook de soft skills
Een ideale kandidaat voldoet niet alleen de vereisten die in de vacature staan opgesomd, maar past ook in het plaatje van de organisatie. Het sollicitatiegesprek is een goed moment voor jou als recruiter om dat te proeven, maar het werkt natuurlijk ook de andere kant op. Ook de kandidaat zal het gesprek gebruiken om te testen of hij of zij zich al bij jou ziet werken.
Ook de kandidaat gebruikt het gesprek om te testen of hij zich al bij jou ziet werken
Als recruiter kun je hier goed op inspelen door een beeld te geven van de cultuur en sfeer op de werkvloer. Denk aan de manier waarop jullie met elkaar omgaan, welke waarden het bedrijf hoog in het vaandel heeft staan en de werkomstandigheden op een doorsnee dag. En vraag ook de kandidaat wat hij of zij belangrijk vindt in een bedrijfscultuur.
#5. Rond het gesprek aangenaam af
Als alle benodigde vragen zijn beantwoord, werk je toe naar de afronding van het gesprek. Doe je dit te snel en slordig, dan kan de kandidaat dat opvatten als desinteresse of zelfs hufterigheid. Investeer hier dus ook tijd in. Vraag bijvoorbeeld hoe de kandidaat het gesprek ervaren heeft en of hij/zij nog steeds enthousiast is over de functie. Ook kun je peilen of de kandidaat nog andere sollicitatieprocedures heeft lopen, en in welk stadium deze dan zijn. Vergeet ook niet een stukje van het bedrijf te laten zien: de kandidaat is er meestal erg in geïnteresseerd.
#6. En bedank je kandidaat
Ook belangrijk: bedank je kandidaat ervoor dat hij of zij de moeite heeft genomen om een uur van ook zijn of haar kostbare tijd aan jou te spenderen. Bedenk steeds goed: een sollicitatie is een investering van beide kanten. De kandidaat wil een goede indruk bij jou achterlaten, waarom zou dat achteraf niet gelden?
Het zijn juist de laatste minuten zijn die vaak het langst blijven hangen bij een kandidaat
Toch wordt dit laatste gedeelte van het gesprek vaak vrij kort en soms zelfs ongemakkelijk gevoerd. Zonde, zeker omdat het juist de laatste minuten zijn die vaak het langst blijven hangen bij een kandidaat. Neem hier daarom ook ruim de tijd voor. En moest de kandidaat van ver komen? Stel dan eventueel voor om de reiskosten te vergoeden (als je dit als bedrijf ook daadwerkelijk doet).
Dit artikel is geschreven door CVster.