Gem. leestijd 3 min  432x gelezen

Dansen in de supermarkt: over de vrolijkmakende nieuwe Coop-campagne

Veel Coop-winkels worden de komende jaren omgebouwd tot een Plus. Maar Coop heeft nog steeds veel mensen nodig. Een nieuwe, vrolijke campagne moet vooral 25- tot 55-jarigen hiertoe verleiden. Hoe kwam die zo tot stand?

Dansen in de supermarkt: over de vrolijkmakende nieuwe Coop-campagne

Half drie ‘s nachts. Dat was het moment dat de ‘brand activators‘ van New een punt zetten achter het filmen van hun nieuwe campagnevideo voor Coop. ‘We konden natuurlijk niet filmen toen de winkels nog open waren’, vertelt accountmanager Aranca Janssen. ‘Dus konden we pas om 20.00 beginnen. Maar dan ben je met iets leuks bezig, en daar krijg je gewoon energie van met z’n allen. We hadden helemaal niet in de gaten dat het al zo laat was toen we klaar waren.’

Ook de Coop-supermarkten kampen met personeelstekorten. En er mogen er de komende jaren dan veel worden omgebouwd tot een Plus, de behoefte aan nieuwe medewerkers blijft gewoon bestaan. Reden dus om New. Brand Activators te vragen hierover mee te denken. ‘We werken al langer voor ze, doen veel contentcreatie voor Coop’, vertelt Janssen. ‘We wilden een opvallende campagne creëren, die zich echt onderscheidt van wat de concurrenten doen.’

25 tot 55 jaar

Coop trok een paar maanden geleden al de aandacht met de campagne ‘Kom van die bank af’, die meer op jonge medewerkers gericht is en gamers wilde verleiden échte coins te gaan farmen, oftewel: verdienen, in oudemensentaal.

De nieuwe Maak een move-campagne is daarentegen vooral gericht op een iets oudere doelgroep, zegt Janssen, en wel mensen tussen de 25 en 55. ‘Al zullen we anderen natuurlijk ook niet uitsluiten.’ De campagne is overigens niet alleen bedoeld om externe mensen te werven. ‘Coop gebruikt hem ook om interne medewerkers aan te sporen in beweging te komen.’

Vloerstickers

De campagne wordt veel online getoond, en is bijvoorbeeld goed zichtbaar op de eigen werkenbij-site van Coop. Maar er is ook veel aandacht voor offline, zegt Janssen. Bijvoorbeeld via vloerstickers en flyers in de winkel. ‘Retailers dreigen nog wel eens te vergeten dat potentiële medewerkers ook gewoon bij hen in de winkel komen. Maar juist daar heb je veel goede contactmomenten.’ Solliciteren kan dan vervolgens via de site, ‘maar je kunt natuurlijk ook de winkelmanager aanspreken’, aldus Janssen.

Het Maak een move-concept heeft volgens haar ‘flink wat stopkracht’. ‘Wil jij werk waar je echt blij van wordt en waar je spontaan een dansje bij doet? Maak dan een move naar Coop! Dat vertellen we niet alleen, we laten het ook zien. Met stilstaand én bewegend beeld, gedeeld via social media en de wervingswebsite.’

Nachtwerk

De filmcrew maakte de opnames in de Coop-vestiging in Berlicum na sluitingstijd. ‘Voor ons een geweldige ervaring om dat eens samen mee te maken’, blikt Janssen terug. ‘En nog een leuk fun fact: de muziek bij de filmpjes werd speciaal gecomponeerd voor deze video’s. Daarbij kozen we voor muziek die een brede doelgroep aanspreekt, zowel jong als volwassen. Niet alleen origineel, maar op deze manier vermeden we tegelijk de hoge kosten voor gebruik van bekende en bestaande muziek. Op de kleintjes letten is immers ook een kwaliteit.’

De campagne draait landelijk, maar lokale Coop-supermarkten kunnen er hun eigen lokale invulling aan geven, legt Janssen ten slotte uit. ‘Ik merk bij de Coop bij mij in de buurt bijvoorbeeld dat ze de beelden gebruiken, en daar dan hun eigen vacatures bij plaatsen.’ De looptijd van de campagne is maar liefst 3 jaar, zo is de bedoeling. ‘We denken dat we met dit concept lang vooruit kunnen. Al zullen we natuurlijk wel steeds naar de middelenmix blijven kijken, en bijsturen waar dat nodig is.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners