Gem. leestijd 3 min  217x gelezen

Hoe de LVNL de technische kracht achter luchtvaart in beeld bracht

Door personeelstekorten bij de LVNL kan Schiphol dit jaar niet het aantal vluchten afwerken dat wettelijk wel mogelijk zou zijn. Een nieuwe campagne, gericht op technici, moet verlichting brengen. Hoe heeft die campagne vorm gekregen?

Hoe de LVNL de technische kracht achter luchtvaart in beeld bracht

Drukke tijden weer als het gaat om werving in de luchtvaartbranche. KLM Catering Services heeft net deze week een uitgebreide campagne gestart (samen met BRANDMANNEN) voor chauffeurs en productiemedewerkers. De campagne van de Schiphol Group zelf kreeg hier vorige maand ook al aandacht. Maar nu staan we even stil bij een andere grote speler in de luchtvaart, de LVNL, oftewel: de Luchtverkeersleiding Nederland. Hun campagne rondom ‘de kracht van luchtvaart’ kreeg hier weliswaar al eerder de spotlights, maar kreeg recent een interessant vervolg, met een campagne, die vooral gericht is op technici.

Luchtvaart speelt zich namelijk niet alleen af ‘in de wolken’, maar net zo goed ook op de grond, aldus de bijbehorende (door Media.Monks gemaakte) video. Daar werkt een team van technici aan de veiligheid van het luchtruim, door te werken aan het ontwikkelen en onderhouden van systemen en infrastructuur die essentieel zijn voor het vliegverkeer.

Ook kwamen recent de ‘verhalen‘ van medewerkers Rachel, Jonah en Tjeerd live, die (op de vernieuwde werkenbij-site) steeds voor een wolkenachtergrond in minder dan anderhalve minuut vertellen wat hun werk precies inhoudt. Dat sluit ook weer aan bij de tweewekelijkse podcastserie die sinds september vorig jaar werd gemaakt, waarin ook steeds min of meer willekeurige medewerkers aan het woord kwamen, met Ewout Genemans als interviewer en presentator. En dan was er afgelopen maand ook nog – heel slim – een rondleiding van nu.nl in de verkeerstoren, met gelikte beelden.

100 vacatures

De LVNL heeft jaarlijks zo’n 100 vacatures. Er werken zo’n 1.100 mensen. De organisatie kwam vorige maand in het nieuws met een ‘capaciteitsdeclaratie‘, waarmee het samen met de Koninklijke Marechaussee, de Douane en Schiphol zelf duidelijk maakte te weinig personeel te hebben om alle vluchten op de luchthaven (veilig) te kunnen afwikkelen waar het volgens de wet wel de ruimte voor heeft.

Het is hierbij vooral de LVNL die met een tekort kampt, zo bleek. LVNL-topman Michiel van Dorst waarschuwde vorig jaar al dat de organisatie uit zijn voegen barst vanwege alle taken die ze moet uitvoeren. Daarbij gaat het naast het begeleiden van het vliegverkeer en de introductie van een nieuw verkeersleidingssysteem vooral om overheidsopdrachten. Zo moet LVNL steeds opnieuw uitrekenen of de verschillende krimpplannen veilig en operationeel uitgevoerd kunnen worden. Ook is de organisatie al jaren bezig met de herinrichting van het Nederlandse luchtruim.

Met Lelystad Airport lijkt de LVNL zich voorlopig niet meer bezig te hoeven houden.

Wat dat laatste onderwerp betreft, kreeg de LVNL deze week wel enige verlichting. De organisatie had veel werk om de gevolgen van de opening van Lelystad Airport uit te werken. Maar de Tweede Kamer besloot dat die opening (voor commercieel vliegverkeer) niet langer nodig en gewenst is. De luchtverkeersleiding op dit vliegveld, die tot nu toe feitelijk niet veel te doen had, bleek recent weer eens een grote kostenpost.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners