Niet meer dan 20 minuten. En vaak zelfs 5 tot hooguit 10 minuten. Dat is wat de meeste baanzoekers als eis stellen aan een online sollicitatieproces, zo stelt een onderzoek van CareerBuilder. Waar een minderheid bereid blijkt meer dan 20 minuten aan een sollicitatie te besteden, wil 29% niet langer dan 5 tot 10 minuten bezig zijn met het doorklikken en invullen van vragen en gegevens. Luuk van Neerven, medeoprichter van Joboti, constateert een grote verandering in de wensen van de kandidaat.
‘Als we de popcorn zijn vergeten, staat er binnen 10 minuten een vrolijke Gorilla-jongen aan de deur.’
‘Gorillas en Netflix hebben de verwachtingen van kandidaten veranderd’, vertelt Van Neerven, die hierover op maandag 14 februari een webinar geeft tijdens de Webinar Week van ZiPconomy en Werf&. ‘Als je vroeger geen melk of brood meer in huis had, zat er niets anders op dan de deur uitgaan en zelf op de fiets te stappen. Als je een film wilde kijken en niet afhankelijk wilde zijn van RTL4, was een trip naar de videotheek noodzakelijk. Nu zijn we als consument zo ge- en verwend met snelheid en gemak. Als we een film willen kijken, is één druk op de knop genoeg. En als we de popcorn zijn vergeten, staat er binnen 10 minuten een vrolijke Gorilla-jongen aan de deur.’
Kandidaten willen óók dat gemak ervaren
Terwijl jongere generaties volledig gewend zijn aan een snel en makkelijk popcornproces, moeten sollicitaties, een gemiddeld toch veel belangrijker en intenser moment, met relatief hetzelfde gemak voltooid kunnen worden, zegt Van Neerven. ‘Laten we eerlijk zijn: de gemiddelde sollicitatie-ervaring is vaak niet snel en gemakkelijk; vaak is het lang wachten op een reactie en heb je als kandidaat het gevoel dat je geen controle hebt over het proces.’
‘Wacht je te lang, dan is die kandidaat al aan de slag bij de buurman.’
‘Je verwacht als kandidaat misschien niet direct in 10 minuten te weten of je de baan hebt, maar snelheid is veel belangrijker geworden. Kandidaten nemen geen genoegen meer met sollicitatieprocedures van meerdere weken. Je kunt dat cv niet meer dagen laten liggen voordat je beslist of je een kandidaat wilt spreken. Wacht je te lang, dan is die kandidaat al aan de slag bij de buurman.’
De tijd van mails voorbij
De tijd voor mails en telefoontjes lijkt daarin voorbij, stelt Van Neerven. ‘Als je vlot wilt schakelen, is ook mail in veel gevallen niet meer de beste manier om te communiceren met kandidaten. Vanuit mijn rol heb ik de hele dag mijn Gmail nog openstaan, maar dat geldt al lang niet voor alle kandidaten. Veel kandidaten zijn meerdere uren per dag online, maar bekijken hun mail misschien maar één keer per dag. Een belletje komt ook lang niet altijd goed uit. Niet als je vrienden bellen, maar al helemaal niet als je telefoonscherm een onbekend nummer toont. Neem jij dan op?’
‘Kandidaten zijn uren per dag online, maar checken hun mail misschien maar één keer per dag’
De oplossing staat echter al geruime tijd op ieders telefoon, denkt Van Neerven. ‘Niet alleen heeft 99% van de kandidaten WhatsApp op de telefoon, het is natuurlijk ook één van de meest gebruikte apps. WhatsApp maakt het makkelijker om te reageren. Ook tijdens je meeting of lunchpauze, app je nog wel even snel een reactie. Schakelen met kandidaten via WhatsApp helpt je als recruiter dus om sneller te werven.’
Snellere reacties
‘Als we de data van onze opdrachtgevers bekijken en de reactiesnelheid op een WhatsApp-bericht vergelijken met mail, dan zien we heel grote verschillen. Kandidaten reageren vaak al binnen een paar minuten op een vraag via WhatsApp, terwijl je blij bent als je binnen een dag een reactie op je mail ontvangt. Naast de snelheid is ook het aantal kandidaten dat reageert op een WhatsApp-bericht significant hoger vergeleken met mail.’
‘Tegenwoordig kun je direct vanuit je ATS WhatsAppen met kandidaten en wordt al die WhatsApp communicatie automatisch gelogd in het kandidaat dossier.’
Van Neerven heeft zelf een aantal jaar gewerkt als recruiter, zowel aan de bureaukant als de werkgeverskant. Met Joboti wil hij het tijdrovende recruitmentproces ‘op een leuke manier’ automatiseren aan de hand van chatbottechnologie. Zo ontstond Eva, Joboti’s virtuele recruitment assistent, die via verschillende kanalen – zoals WhatsApp – kan communiceren met kandidaten of opdrachtgevers.
Geen zere duimen meer
Waar recruiters voorheen dus nog afhankelijk waren van hun eigen duimen, lijkt die tijd óók voorbij. ‘Tot recent, moest je voor het versturen van WhatsApp altijd nog je telefoon pakken en het nummer van je kandidaat invoeren’, zegt Van Neerven. ‘Tegenwoordig kun je direct vanuit je ATS whatsappen met kandidaten en wordt al die WhatsApp-communicatie automatisch gelogd in het kandidaat dossier. Net als je dat gewend bent met e-mail.’
‘Tegenwoordig kun je direct vanuit je ATS whatsappen met kandidaten.’
Inmiddels staat Joboti’s software centraal in de wervingsstrategieën van meer dan 100 Nederlandse bedrijven. ‘Veel van onze klanten zijn bureaus’, zegt Van Neerven. ‘Die zetten WhatsApp voornamelijk in om groepen kandidaten te appen voornamelijk en zo hun kandidatenbestand altijd actueel te houden. Voor werkgevers is de mogelijkheden om kandidaten via WhatsApp te laten solliciteren interessant, eventueel gecombineerd met preselectie en de automatische interviewplanning.’
‘Wachten houdt het proces op’
Terwijl kandidaten het sollicitatieproces liever sneller zien gebeuren, geldt voor recruiters natuurlijk hetzelfde motto: hoe sneller, hoe beter. ‘Als recruiter wil je zo snel mogelijk je procedure invullen met de best beschikbare kandidaat’, zegt Van Neerven. ‘Wachten op de reactie van een kandidaat houdt het proces op.’
In de praktijk ziet hij uitzendorganisatie Raaak Personeel als goed voorbeeld. ‘Bij hen solliciteren veel kandidaten buiten kantoortijd. Een kandidaat solliciteerde bijvoorbeeld op vrijdagmiddag. Op maandag bekeek de recruiter het profiel van de kandidaat en probeerde de kandidaat dan te bellen voor een telefonische intake. Het kostte echter vaak meerdere belpogingen om de kandidaat te bereiken en dat vertraagde het sollicitatieproces.’
Chat is here to stay en voor 2022 is WhatsApp duidelijk de winnaar.
Nu solliciteert de kandidaat via WhatsApp wanneer hij of zij wil — en wordt er automatisch een interview ingepland. ‘Dat scheelt de recruiter veel kostbare tijd en maakt het uitzendproces van Raaak niet alleen prettiger voor de kandidaat, maar ook veel sneller. Misschien communiceren we over een paar jaar wel via een chat app die we nu nog helemaal niet kennen. Maar via welke app dan ook: chat is here to stay en voor 2022 is WhatsApp duidelijk de winnaar.’
Meer weten?
Ook weten over hoe je WhatsApp effectief kunt inzetten voor meer succesvolle bemiddelingen en hires? En wil je andere praktijkvoorbeelden? Schrijf je dan in voor het webinar van Luuk van Neerven tijdens de Webinar Week.
Direct inschrijven