Veel recruiters denken dat ze LinkedIn aardig in de vingers hebben, en op het platform zelf altijd de beste kandidaat kunnen vinden. Maar die kandidaat ook overtuigen om te solliciteren? Of een goed connectieverzoek kunnen sturen, zorgen dat dat wordt geaccepteerd, en daar vervolgens ook de goede opvolging aan geven? Wie eerlijk in de spiegel kijkt, zal vaak moeten toegeven dat het in elk geval veel tijd en moeite kost alvorens daadwerkelijk resultaat te boeken.
Veel recruiters denken dat ze LinkedIn aardig in de vingers hebben, maar klopt dat wel?
Bij TheRecruitBoosters hebben ze er de afgelopen jaren alles aan gedaan om dit proces zoveel mogelijk te doorgronden én te automatiseren. In 6 stappen kunnen ze je helpen kandidaten niet alleen te vinden, maar ook te zorgen dat er een goed eerste contact wordt gelegd. Direct gekoppeld aan je ATS, zodat elke gemaakte connectie automatisch in je talentpool terechtkomt. ‘Wij doen eigenlijk wat iedereen doet op LinkedIn. We doen het alleen een stukje professioneler en grootschaliger. En we maken alles meetbaar. Zodat het uiteindelijk minder tijd en moeite kost’, vertelt Luc van Poll, de 27-jarige oprichter van het bedrijf.
De kracht van LinkedIn
Van Poll merkte de kracht van LinkedIn toen hij tijdens zijn afstuderen bedrijven hielp daar connecties te maken. Hij gebruikte er een stukje software voor dat hij had gevonden op internet. ‘Ik merkte dat die bedrijven daar heel gelukkig van werden. Ze hadden enorm succes ermee, er ging vaak een wereld voor hen open. Maar ik merkte ook dat het niet schaalbaar genoeg was.’
‘De focus op recruitment is de beste keuze die we ooit gemaakt hebben.’
Via wat vrienden groeide langzaam van het een het ander. Er werd niet alleen geïnvesteerd in de ontwikkeling van software om bepaalde onderdelen te automatiseren, een bevriende communicatiewetenschapper ging zich ook verdiepen welke teksten op LinkedIn nu goed werken en welke niet. Zo schaafden ze steeds verder aan perfectionering van de dienst. Aanvankelijk vooral voor sales-doeleinden, maar gaandeweg ook steeds meer voor recruitment. Totdat daar de volledige focus op kwam te liggen. ‘De beste keuze die we ooit gemaakt hebben’, aldus Van Poll.
Hoe het werkt
Hoe het systeem werkt? Kort gezegd: TheRecruitBoosters stelt eerst een doelgroep samen, op basis van bijvoorbeeld branche, locatie, functietitel, jaren ervaring, of opleiding ‘LinkedIn biedt vervolgens de ultieme kans om al die interessante mensen te benaderen met persoonlijke berichten’, vertelt Van Poll (midden achter op de foto). ‘Onze copywriters nemen deze zorg voor je uit handen. Hierbij baseren zij zich op data van eerdere berichten die we hebben gebruikt, gecombineerd met de tone-of-voice van jouw organisatie.’
De berichten die je vervolgens naar je doelgroep stuurt, worden verstuurd vanuit de LinkedIn-profielen van meerdere mensen binnen jouw organisatie. ‘Leert jouw doelgroep je meteen beter kennen’, aldus Van Poll. ‘En alle kandidaten die jouw connectieverzoek accepteren, komen direct in jouw eigen vertrouwde CRM- of ATS-systeem. Zo kun je direct tot actie overgaan. Als je campagne van start gaat, kun je per maand duizenden mensen uit jouw doelgroep benaderen. En iedereen die een positieve reactie stuurt, kun je meteen inplannen voor een gesprek.’
Duik in de data
Lukt het niet meteen? Of niet voldoende? Een wekelijkse call en duik in de data helpt meteen bijsturen. ‘Wij zijn een LinkedIn-strategiebedrijf geworden’, aldus Van Poll. ‘Dankzij deze consultancy kunnen we zien dat onze campagnes 50% sterker zijn geworden. Dat komt ook omdat we alles meten. En dan bedoel ik: alles. Elk bericht dat we sturen, iedere persoon die we benaderen. We weten wie er reageert, welke senioriteit hij of zij heeft, hoe lang iemand erover doet om te reageren. Op basis daarvan kun je continu bijsturen.’
‘We meten alles. Elk bericht dat we sturen, iedere persoon die we benaderen.’
Dat is wel anders dan bij de meeste recruiters, zegt hij. Meestal zenden die namelijk wel boodschappen uit, maar houden ze zelden bij hoeveel reactie precies welke outreach oplevert. Dat levert dus vaak wel connecties op, maar of het de gewenste zijn? ‘Terwijl wij een heel slimme machine hebben gemaakt die dat allemaal berekent’, aldus Van Poll. ‘Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat wij altijd de allerbeste leads vinden. Want ja, wij doen niets anders. En we schrijven ook nog eens de allerbeste teksten. Dat weten we, omdat we ook dát doormeten. Wat de meeste recruiters met een Recruiter Seat af en toe doen, dat doen wij 24/7.’
Warme kandidaten in je database
Stel: je wilt in contact komen met recruitmentorganisaties, geeft hij als voorbeeld. ‘En stel je wilt alleen de hoogst zittende marketeer en directeur/eigenaar van alle organisaties met 11 tot 200 man personeel. Dan kunnen wij daar een leadlijst voor maken. Stel: dat zijn 500 bedrijven. Dan maken wij een goede connectietekst en sturen die naar 1.000 mensen. Zodra die geaccepteerd wordt krijgt diegene 24 of 48 uur later een opvolgingsbericht: “Sta je open voor een kennismaking?” En dan heb je dus in no-time allemaal warme kandidaten in je database. Moet je eens kijken wat daar uitkomt! Je hoeft ze dan alleen nog te bellen.’
‘De fase van de sollicitatiebrief sla je meestal over. Waarom zou je ook nog?’
Het gaat om recruitment, maar er komt geen sollicitatie aan te pas, merkt Van Poll op. ‘Wij proberen een telefoongesprek te genereren. De fase van de sollicitatiebrief sla je meestal over. Waarom zou je ook nog? We benaderen vooral latent werkzoekenden. Dat is immers waar de meeste opdrachtgevers op zitten te wachten.’
Geen tooltje
Hoewel TheRecruitBoosters zoveel mogelijk van het proces heeft geautomatiseerd, benadrukt Van Poll dat het niet gaat om ‘een tooltje’. ‘We willen echt een servicebedrijf zijn. Alles wat wij doen staat in het teken van de klant helpen resultaat te boeken. We automatiseren daarbij veel, maar willen dat niet te veel op de voorgrond hebben. Dat horen we ook steeds vaker terug. Klanten zien hoeveel werk we er aan de voorkant in stoppen, met eerst een strategische sessie, en vervolgens ook die consultancy. Uiteindelijk levert dat ook het meest op voor de klant, hebben we gemerkt.’
Klanten van het bedrijf bevinden zich inmiddels in allerlei sectoren, zegt hij, van salesbedrijven tot zorginstellingen. Zelf richt hij zich tegenwoordig vooral op start-ups en scale-ups die personeel zoeken. Die redden het zelf vaak niet om goed personeel te vinden, maar weten wel welk profiel ze zoeken. En dan kan TheRecruitBoosters hen snel de goede leads opleveren. ‘Als wij 500 mensen aanschrijven met het goede profiel, en je daar 10 kwalitatieve gesprekken uithaalt, dan zit daar altijd een geschikte kandidaat tussen. Tenminste: dat compliment krijgen we steeds vaker.’
42.000 connecties
Maar, hoe komt dat die recruiter of hiring manager die mensen zelf niet zo snel vindt? Op LinkedIn kan iedereen toch sourcen? ‘Die recruiter is vaak op zoek naar dat ene pareltje’, legt Van Poll uit. ‘Wij kijken daarentegen naar de hele markt en benaderen een veel groter deel daarvan. Dat kun je nooit allemaal zelf, maar het levert wel andere resultaten op. Je begint breder, maar gaat wel direct heel gericht targetten.’
‘Van de Nederlandse beroepsbevolking zit 80% op LinkedIn.’
Hij laat wat cijfers zien. ‘Kijk, hier zie je 131.000 mensen die we benaderd hebben. Daar zijn 42.000 connecties uitgekomen, een conversie van 32%. Van die 42.000 hebben 24.000 gereageerd in de inbox. Die kun je vervolgens allemaal bellen.’ Maar toch niet iedereen zit meer op LinkedIn? Juist de schaarse IT’er laat het platform tegenwoordig steeds meer links liggen, hoor je vaak. Valt reuze mee, aldus Van Poll. ‘Van de Nederlandse beroepsbevolking zit 80% op LinkedIn. Als er aan de ene kant groepen afvallen, komen er aan de andere kant ook nog steeds bij. Nee, ik geloof erg in LinkedIn. We kunnen hier nog zeker 5 jaar op door.’
De ChatBooster
Sinds kort is er ook een nieuwe dienst ontwikkeld: de ChatBooster. ‘Dat is een écht persoon die opvolging geeft aan de berichten die we sturen namens de klant. Deze chatbooster is getraind om milde reacties van targets om te zetten naar telefonische afspraken, en plant de telefonische afspraken ook gelijk in de agenda’s van onze klant in. Eigenlijk dus ook een agenda-assistent. Hierdoor houdt de klant veel meer tijd over voor de verdere stappen in het recruitmentproces. We hebben namelijk gemerkt dat het klanten best veel tijd kost om al die reacties die ze via ons krijgen op te volgen.’
‘Iedereen schrijft connecties aan op LinkedIn. Alleen: wij doen dat op grote schaal.’
Moeilijke vraag misschien, maar maakt dit product voor elke recruiter een eigen Recruiter Seat eigenlijk niet overbodig? ‘Dat zeg ik liever niet’, stelt Van Poll wat cryptisch. ‘We willen namelijk goed blijven samenwerken met LinkedIn. Maar het klopt, wij hebben alle pakketten op LinkedIn. En daar kunnen klanten mee aan de slag.’ En dat is eigenlijk niet eens zo nieuw, zegt hij. ‘Iedereen schrijft nu ook wel connecties aan. Alleen: wij doen dat op grote schaal. En geautomatiseerd. En een stukje professioneler dan wat je zelf kunt.’