Nedap, fabrikant van technische oplossingen gaat een samenwerking aan met muziekfestival Lowlands om de naamsbekendheid te vergroten onder haar toekomstige arbeidsmarktdoelgroepen. Een mooi voorbeeld in de arbeidsmarktcommunicatie waarin doelgroepen worden benaderd daar waar zij zich ophouden.
Op zoek naar eigenzinnige opinion leaders
Nedap is een fabrikant van intelligente technologische oplossingen voor thema’s met maatschappelijke relevantie. Voldoende voedsel voor een groeiende bevolking, schoon drinkwater over de hele wereld, slimme netwerken voor duurzame energie zijn slechts een paar voorbeelden van onderwerpen waar Nedap zich mee bezighoudt. Lowlands is voor Nedap een uitstekend moment om zich te profileren als werkgever die ertoe doet.
Het bedrijf heeft een relatief lage naamsbekendheid bij de werknemers van de toekomst. Marketing en Communicatiemanager Ilse Peters: “Onze arbeidsmarktdoelgroep wordt met name gevormd door studenten in de technische, maar ook in de commerciële sector. Die kunnen we natuurlijk vinden op universiteiten, maar onze doelgroep heeft een paar opvallende karaktereigenschappen: zo zijn ze niet alleen jong en hoogopgeleid, maar ook eigenzinnig en creatief. Wij zoeken echt naar de zogenaamde opinion leaders. Uit onderzoek blijkt dat die doelgroep ruim is vertegenwoordigd op het muziekfestival Lowlands. Voor ons een uitstekende manier om onze doelgroep in een heel passende omgeving kennis te laten maken met Nedap als werkgever en onze ‘technology that matters’. ”
Vernieuwend en veeleisend
De partijen vertonen veel overeenkomsten: vernieuwend, veel ruimte voor eigen initiatief en tegelijkertijd ook veeleisend voor medewerkers en organisatie. Naast de doelgroep van Nedap en Lowlands vertoont ook de sfeer en mentaliteit een grote overlap. Mensen krijgen de ruimte om eigen keuzes te maken, daardoor is iedereen betrokken.
Eric van Eerdenburg directeur van Lowlands: “Nedap lijkt op het eerste gezicht misschien een ongebruikelijke partner voor Lowlands. Maar ik heb ze leren kennen als een fascinerend, eigenzinnig bedrijf dat met nieuwe technologie zeer bruikbare toepassingen ontwikkelt. We zien mogelijkheden om onze bedrijfsvoering te verbeteren met deze technologie, maar Lowlands zou Lowlands niet zijn als we die technologie niet ook gaan inzetten voor ‘fun’ projecten.”
In de aankomende maanden wordt de samenwerking tussen het popfestival en Nedap verder ingevuld.