Om iets te doen aan het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs begint de sector een nieuwe wervingscampagne, die moet zorgen voor 1.500 nieuwe chauffeurs. De pijlen zijn vooral gericht op zij-instromers.
Voor de werving- en opleidingscampagne is een bedrag beschikbaar van 4,2 miljoen euro. Die subsidie is vooral gericht op de zogeheten zij-instromers, mensen die nu werkloos zijn of in een andere baan werken. Voor doorstromers, die al in de transportsector werken, wordt 65 procent van de kosten van het lesgeld vergoed, voor zij-instromers 50 procent.
Campagne start met wervingswebsite
Er is ook een publiekscampagne om de plannen onder de aandacht te brengen van zowel werkgevers als werknemers, ondersteund door een aparte website. Om voor de subsidie in aanmerking te komen moeten de kandidaten voor een chauffeursopleiding een test succesvol afleggen. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), het samenwerkingsverband van werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector, verzorgt de werving en selectie van deelnemers. Zij-instromers krijgen aan het eind van de opleiding een baangarantie van minimaal 1 jaar en 32 uur per week.
Aantal vacatures voor chauffeurs, bron: UWV
Duizenden vacatures
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is voor veel logistiek dienstverleners, transporteurs en verladers al langer één van de grootste knelpunten voor verdere groei van hun bedrijf. Het aantal vacatures loopt op dit moment in de duizenden. De afgelopen jaren zijn er te weinig nieuwe chauffeurs opgeleid om in de personeelsbehoefte te voorzien. En door de sterke daling van de werkloosheid zijn er ook stukken minder werkzoekende chauffeurs.
Nog eens 3.000 mensen nodig in 2018 en 2019
Eind vorig jaar werd al bekend dat het de sector was gelukt om zo’n 2.600 mensen om te scholen tot vrachtwagenchauffeur. Een succes, maar nog lang niet genoeg, werd toen al duidelijk. De transportsector riep toen de hulp in van de overheid om dit jaar en volgend jaar nog eens zo’n 3.000 mensen te laten instromen.