De benadering van kandidaten via LinkedIn is tegenwoordig standaard onderdeel van bijna elke recruitment-aanpak. Maar in de praktijk blijft een reactie op zo’n uitnodigende InMail steeds vaker uit. Zeker bij kandidaten in zeer gewilde sectoren, die om de haverklap benaderd worden. Hoe spring je er dan toch uit? Anthony Oudshoorn en Dylan Berkemeier, eigenaren van Boost Your Recruitment, delen drie van de bij hen beproefde tactieken.
#1. Persoonlijk gefeliciteerd
Wel eens gedacht aan gepersonaliseerde afbeeldingen? Oudshoorn en Berkemeier sturen eerst een simpel connectieverzoek naar potentieel interessante kandidaten. Happen ze, dan volgt een persoonlijke ‘kaart’, met de tekst: ‘Deze kaart is waarschijnlijk voor jou bedoeld. Zo te zien goed nieuws, gefeliciteerd!’ En twee dagen later: ‘Vandaag sprak ik een collega over verschillende nieuwe vacatures die binnenkort beschikbaar zijn. Om 2 redenen moest ik gelijk aan jou denken. Heb je tijd om morgen of volgende week te bellen?’
Deze aanpak zorgde voor flinke resultaten. De reply rate steeg van 19% naar 66%, en leidde tot 2 plaatsingen in 4 weken. ‘Door iemands naam te verwerken in de afbeelding laat je zien dat je tijd in de LinkedIn-benadering hebt gestoken. Dit waarderen kandidaten en de drempel om niet te reageren wordt groter’, aldus Oudshoorn. Het is bovendien grappig, zegt hij. ‘Niemand houdt van standaard teksten of lappen vacatureteksten. Daarnaast houdt niemand van saaie mensen.’
#2. Gepersonaliseerde Wanted-poster
Een tweede opvallende wijze van LinkedIn-benadering bestond uit een eerste connectieverzoek, gevolgd door een zelf in elkaar geknutselde Wanted-poster, met daarop de naam van de potentiële kandidaat. Zo’n 40 minuten later volgde dan een nieuwe InMail: ‘Ik ben al weken op zoek naar een Maintenance Engineer. Alleen niemand past perfect in het plaatje. Totdat ik jou voorbij zag komen… Dus heb ik me extra uitgesloofd. Zullen we een keer sparren over de functie?’
Ook hier bleken de resultaten boven verwachting, aldus Oudshoorn. De acceptatierate was 30%, de totale reply rate 70% en de reply rate na het tweede bericht 54%. ‘Kandidaten krijgen honderden berichten binnen. Daarom is het zaak om op te vallen’, aldus Oudshoorn. En dat kan goed met een gepersonaliseerde afbeelding, zegt hij. ‘Dan denkt de kandidaat meteen: “Wat doet mijn hoofd op een Wanted-poster?” Personalisatie in de afbeelding triggert, waardoor je kandidaat 2 tot 3 keer meer betrokkenheid bij je voelt.’
#3. Zit jij straks op deze stoel?
Maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden te verzinnen, aldus Oudshoorn. Denk bijvoorbeeld aan het onderwijs. Dan kun je eerst iemand benaderen met een InMail, met een toepasselijke quote. Volgt dan een positief antwoord op je connectieverzoek, dan kun je bijvoorbeeld het hoofd van de bewuste kandidaat photoshoppen op een van jouw stoelen, met een tekst als ‘Zit jij nog op je plek, Petra? Of zit je binnenkort bij ons? Ik zie je al zitten 😉.’
En dan daar dus ook gepersonaliseerde opvolging aan geven. Volgens Oudshoorn een strategie die ook in de huidige krappe arbeidsmarkt nog het verschil kan maken. Een standaard-benadering via LinkedIn mag dan steeds minder resultaat opleveren, eerst even photoshoppen kan wel degelijk nog effect hebben. ‘Door het gebruik van gepersonaliseerde afbeeldingen ga jij je nieuwe collega vinden’, verzekert hij.